Seurakuntatalo, Kirkkokatu 5

050 577 2928 Vahtimestari

Toimistot ovat avoinna ma - ke, pe klo 9 - 15 ja torstaina klo 9 - 16
Kiinteistö- ja taloustoimisto suljettu päivittäin klo 11 - 12

Etsitkö tietoa Seurakuntatalolla asioimisesta tai seurakunnan asiakaspalveluista? Katso lisätietoja Info ja asiointi -sivulta.

Juhla- ja kokoustilat keskellä kaupunkia. Lahden seurakunnat vuokraa tilojaan Kirkkokatu 5:stä muistotilaisuuksiin, kastejuhliin, vihkiäisiin, syntymäpäiviin, kokouksiin ym. tilaisuuksiin. Tarjolla on eri kokoisia saleja. Viihtyisät, toimivat tilat, av-välineet, oma parkkialue, esteetön kulku.

Seurakuntatalo on Lahden seurakuntayhtymän ja Keski-Lahden seurakunnan toimisto- sekä hallintotilojen ydin. Seurakuntatalossa sijaitsevat myös Keski-Lahden seurakunnan nuortentilat ja Seurakuntatalon kerhohuoneessa pidetään kerhotoimintaa. Toimisto- ja seurakuntatyön tilojen lisäksi Seurakuntatalo on keskeinen kokoontumistila ja sitä vuokrataan erilaisien juhlien, kokouksien sekä tilaisuuksien järjestämiseen.

Seurakuntasaliin mahtuu noin 80 henkilöä. Tilassa on flyygeli, mikrofoni ja videotykki (oma kannettava tietokone tuotava). Seurakuntasalin takana on myös pieni keittiö. Ruoka- ja kahviastiastot 80 hengelle.

Veteraanisaleihin 1 ja 2 mahtuu noin 20 henkilöä pöydän ääreen. Veteraanisalia voidaan käyttää erilaisiin kokouksiin ja kokoontumisiin. Huoneessa on pöydät ja tuolit, piano ja. Huoneen seinillä on veteraanien kuvia ja tilasta löytyy muitakin veteraanien tavaroita lasivitriineissä.

Kokoustila Viikunaan mahtuu noin 22 henkilöä. Tilassa on pitkä kokouspöytä, 22 tuolia ja piano. Tilassa on videotykki.

Kokoustila Oliiviin mahtuu noin 12 henkilöä. Tilassa on pöytä ja tuoleja sekä videotykki.

Esteettömyys

Katutasosta pääsee esteettömästi ala-aulaan ja seurakuntasaliin. Katutason inva-ovi sijaitsee kadulta katsottuna pääovien vasemmalla puolella, ns. porttikongissa. Aulassa on inva WC (2 kpl) ja hissillä pääsee kerroksissa oleviin kokoustiloihin. 2. kerroksessa väliovet, joiden avaamiseen saattaa tarvita apua apuvälineiden kanssa. 2. kerroksen tiloissa on myös inva-wc.

Seurakuntatalon edessä on 1kpl inva-pysäköintipaikka. Seurakuntasalissa on induktiosilmukka. Aulan naisten wc:ssä on lastenhoitopöydät.

Seurakuntatalon tilat

Linkki avautuu uudessa välilehdessä

TäältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä pääset virtuaaliesittelykierrokselle seurakuntasaliin.

Historiaa

Vuonna 1939 Lahden seurakunta osti As. Oy Ilvekseltä. Rakennuksen suunnittelijaksi valittiin arkkitehti Yrjö Waskinen. Rakennus vihittiin käyttöön 15.12.1940. Vihkimisen toimitti asessori Viljo-Kustaa Kuuliala.

Suunnitelmissa oli huomioitu myös seurakuntatalon toimiminen väliaikaisena kirkkona. Silloinen, arkkitehti Albert Mellinin suunnittelema ja vuonna 1890 valmistunut Lahden kirkko, Ett Bönehus af trä, oli nimensä mukaisesti tarkoitettu rukoushuoneeksi, siis kirkkoa pienemmäksi ja vaatimattomaksi rakennukseksi. Uuden kirkon rakentamisesta oli jo päätetty.

Kaksikerroksisen rakennuksen muoto on geometrinen. Kaksi huonekerrosta, kellarikerroksen ja tavallista korkeamman vinttikerroksen sisältämän seurakuntatalon julkisivun aukotus on täysin symmetrinen. Julkisivun keskiakselille sijoitetun mustagraniittisen portaalin aukko on suorakaiteinen. Se on 1. kerroksen ikkunarivin korkuinen ja sen portaat on sisään vedetty. Se on pyhän tien, via sacran, alku, joka johtaa jalkakäytävältä pääovelle ja edelleen suoraviivaisena kirkkosalin halki kuoriin. Nousevan portaikon askelmien väri vaihtuu lempeän punertavasta arkisen harmaaseen. Portaat ovat kuin ihmisen elämä, jossa ilo ja suru vaihtelee.

Sota-aika velvoitti seurakuntaa luovuttamaan tiloja mm. Lahden kaupungin, maanpuolustuksen käyttöön. Esim. Lahden sotilaspiirin esikunta siirtyi vasta 1946 lopullisesti Kirkkokatu 5:stä Hennalaan.

Talossa tehtiin täydellinen peruskorjaus 2008–2009, joka piti sisällään rakennus- ja talotekniset työt.

• Saneerauskohteen rakennuttamistehtävät hoiti Lahden seurakuntayhtymän kiinteistötoimisto
  • Arkkitehti- ja rakennesuunnittelu: PES-Arkkitehdit Oy
  • Talotekninen suunnittelu: Insinööritoimisto Granlund Oy
  • Pääurakoitsija: Rakennustoimisto Retatec Oy

Pelastussuunnitelma

Tästä pääset tutustumaan kiinteistön pelastussuunnitelmaan.

Tiedustelut ja varaukset:

044 719 4629 Tilavaraukset