Nastolan hautausmaa

Karhusillantie 10, 15560 Nastola

0500 971 304 toimisto

050 412 7043 vahtimestari, talvisin vain vkl

Toimisto on auki ma - pe klo 9.00 - 14.00. Toimistossa ei ole jatkuvaa päivystystä. Hautapaikan katsomisaika tms. tulee sopia etukäteen. Kappeli on auki tilaisuuksien mukaan sekä ma - pe toimiston kautta sopimuksen mukaan.

Nastolan hautaosastot

Nastolan hautausmaalla luovutetaan uusia arkkuhautoja hautaosastolta 18.

Arkku- ja uurnahautaosastot

Nastolan hautausmaalla on nurmipintaisia arkku- ja uurnahautaosastoja. Osa vanhemmista haudoista on hiekkapintaisia ja monet niistä on ympäröity reunakivillä.

Lisäksi on luonnonsuppaan rakennettu luonnontilaisena säilytettävä uurnalehto, jonka haudoille ei voi tuoda eikä istuttaa ruukkukukkia eikä muitakaan paikalliseen luontoon kuulumattomia kasveja, sillä niiden multa ja kasviravinteet muuttaisivat alueen luontaisia kasvuolosuhteita. Uurnalehdon haudoille voi kuitenkin viedä leikkokukkia ja talvella kynttilöitä.

Sirottelualue ja muistolehto

Uurnalehdossa on pyöreillä kivillä verhottu sirottelualue, jonne ei enää sirotella. Uusi sirottelualue SA2 otettiin käyttöön vuonna 2020 . Tuhka sirotellaan kumpareiseen mäntymetsikköön. Omaiset voivat tuoda kukkia ja kynttilöitä yhteiselle hautamuistomerkille.

Muistolehto ML2 otettiin käyttöön vuonna 2020. Muistolehdossa ei ole yksittäisiä hautoja, vaan yhteinen hauta-alue. Alueella on yhteinen muistelupaikka, johon omaiset voivat jättää kukkia tai kynttilän.

Muualle haudattujen muistelupaikka

Kappelin sivussa on muualle haudattujen muistelupaikka, johon omaiset voivat tuoda kukkia tai kynttilän.

Nastolan hautausmaan inventointi

Nastolan hautausmaasta on tehty kattava inventointi, jossa selvitettiin hautausmaan yleisen historian lisäksi rakennukset, yleiset muistomerkit sekä 50 kulttuurihistoriallisesti merkittäväksi arvioitua hautaa muistomerkkeineen. Nastolan hautausmaan inventoiti on luettavissa täällä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Linkit

Hautausmaa ja siunauskappeli sijaitsevat 300 metriä kirkon eteläpuolella, mäntykankaalla. Hautausmaa otettiin käyttöön 1848, ensimmäiset haudatut kuuluivat Ehrnroothien sukuun. Hautausmaan pinta-ala on 8,7ha, josta käytössä on 5,8ha.

Ajo hautausmaan pysäköintialueelle myös Pekkalantien kautta.

Hautaukset toimitetaan joko arkku tai uurnahautauksena. Nastolassa on myös sirottelualue ja muistolehto, joihin hautaus tehdään anonyymisti, eli alueilla on ainoastaan yhteismuistelupaikat.

Nastolan sankarihautausmaa sijaitsee vuonna 1803 puretun kirkon paikalla, nykyisen kirkon alapuolella (pohjoispuolella).

Nastolan kappeli

Linja-autoaikataulutLinkki avautuu uudessa välilehdessä