Mustankallion hautausmaa

Huhtakatu 25, 15140 Lahti

044 719 1315 toimisto, mustankallion.hautausmaa@evl.fi

044 719 1261

Mustankallion hautausmaa sijaitsee 2 kilometrin päässä Lahden keskustasta Kiveriönmäellä vesitornin lähellä. Hautausmaa vihittiin 3.6.1917 nimellä Uusi hautausmaa. Nimi muutettiin kirkkohallintokunnan päätöksellä Mustankallion hautausmaaksi 19.9.1958. Hautausmaan pinta-ala on 4,8 hehtaaria. Mustankallion hautausmaahan voi tutustua opaskartan avullaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Toimisto on auki ma-pe klo 9-14. Toimistossa ei ole jatkuvaa päivystystä. Hautapaikan katsomisaika tulee sopia etukäteen. Hautausmaalla sijaitseva Mustankallion kappeli on auki tilaisuuksien mukaan sekä ma-pe toimiston kautta sopimuksen mukaan.

Mustankallion hautausmaan parkkipaikka sijaitsee Huhtakadun päässä kappelin edessä. Sinulle sopivan linja-autoreitin Mustankalliolle löydät LSL:n verkkopalvelustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Mustankallion hautaosastot

Arkku- ja uurnahautaosastot

Mustankallion hautausmaan arkkuhautaosastot ovat nurmipintaisia. Uurnaosastot ovat myös pääsääntöisesti nurmipintaisia, mutta vaihtoehtoina on myös maanpeitekasveilla verhoiltu alue osastolla D2. Osa vanhoista haudoista on hiekkapintaisia ja ne on ympäröity reunakivillä.

Muistolehto

Hautaosastolla A on rivien 6 ja 7 päässä 15.11.2023 käyttöön otettava muistolehto. Se on reunakivien ympäröimä hiekkapintainen alue, johon vainajan tuhka haudataan ilman uurnaa. Seurakunta hankkii muistomerkit ja niihin kiinnitettävät muistolaatat.  Omaiset voivat lunastaa laatan seurakunnalta kaiverruttaakseen siihen vainajan tiedot. Seurakunta kiinnittää laatan muistomerkkiin. Omaiset voivat tuoda alueelle leikkokukkia siellä olevalle kukkapöydälle.

Muualle haudattujen muistelupaikka

Kappelin vieressä on muualle haudattujen muistelupaikka, johon omaiset voivat tuoda kukkia tai kynttilän.

Ilmapommitusuhrien hauta-alue

Pääkäytävän varrella on Lahden ilmapommituksissa vuosina 1939 - 1944 kuolleiden hauta-alue. Alueella on muistomerkki, johon on kaiverrettu vainajien nimet, syntymä- ja kuolinajat.

Punaisten ja vakaumuksensa puolesta kaatuneiden hauta-alueet

Hautausmaan muurin vieressä olevalle punaisten hauta-alueelle ja kappelin vieressä olevalle vakaumuksensa puolesta kaatuneiden alueelle on haudattu vuonna 1918 teloitettuja. Lahden kaupunki ja seurakuntayhtymä kustantavat yhdessä alueiden hoidon.

Esteetön kulku Esteetön kulku
wc wc