Päihteet ja riippuvuus

Henkilökohtainen keskustelu

Alkoholin, huumeiden tai lääkkeiden runsas käyttö aiheuttaa kärsimyksiä sekä aineiden käyttäjälle että hänen läheisilleen. Seurakunnan päihdetyö lievittää päihteiden käytön synnyttämää hätää ja tukee pyrittäessä eroon päihdekierteestä. Kohtaamme ja autamme myös peliongelmaisia sekä lähisuhdeväkivallan uhreja sekä heidän läheisiään.

Päihdetyön diakonit tarjoavat sielunhoitoa, keskusteluapua ja hoitoonohjausta.

Vastaanotolle Diakoniakeskukseen, Vapaudenkatu 6, Linkki avautuu uudessa välilehdessävoi tulla ajanvarauksella torstaisin klo 9–11.45. Huom! Varaa aika viimeistään keskiviikkoon klo 12 mennessä työntekijöiltä puh. 044 719 1269, 044 719 1268 tai toimistosta, puh. 044 719 1265.

Laitos- ja vankilakäynnit

Päihdetyön diakonit vierailevat säännöllisesti päihdehuollon laitoksissa ja asumispalveluyksiköissä. Tapaamisissa keskustellaan, kerrotaan toiminnasta ja pidetään hartauksia.

Vankiloissa järjestetään kotipaikkaryhmiä ja sielunhoidollisia tapaamisia Lahden seudun vangeille. Säännöllisiä vierailuja tehdään Hämeenlinnan ja Mikkelin vankiloihin. Seurakuntayhtymä osallistuu myös jumalanpalvelusten toteuttamiseen lähialueiden vankiloissa. Vankeja kannustetaan etsimään tietä seurakuntaan, sen toimintaan ja palveluihin myös rangaistuksen suorittamisen jälkeen.

Vankeja pyritään tukemaan asunnon hankinnassa yhteistyökumppaneiden kanssa. Päihde- ja kriminaalityötä tehdään moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa.

Retket ja leirit

Päihdetyö järjestää päihdekuntoutujille retkiä, leirejä ja kursseja. Pyrkimyksenä on tarjota virkistystä, lepoa ja seurakuntayhteyttä. Ne tukevat samalla päihteetöntä elämää.

Asunnottomuus ja vuokrarästit

Lue lisää asunnottomuuden ja vuokrarästien hoidosta.

Työntekijät tavattavissa

Päihde- ja kriminaalityön diakoni, HUOM! Töissä pääosin parillisilla viikoilla.
Vapaudenkatu 6, PL 84
15111 Lahti