Tuuli Sotamaan näyttely Ristinkirkossa tuo näkyväksi Vesijärven monimuotoisuuden

Tuuli Sotamaa Ristinkirkon aulassa.

Tilojen ja taideinstallaatioiden suunnittelusta tunnetuksi tullut muotoilija, taiteilija Tuuli Sotamaan näyttely Elämänverkko Vesijärvellä – Vesikirppu Daphnia ja muut ystäväni avataan tiistaina 22.8 klo 17 Lahden Ristinkirkossa.

Näyttely on osa Sotamaan Elämänverkko-projektia, joka kuvaa luonnon rikkautta, monimuotoisuutta ja herkkyyttä. Tavoitteena on tehdä näkyväksi luontoa, sen vähenevää monimuotoisuutta sekä elämän, eläinten ja eliöiden välistä suhdetta.

”Haluan pysäyttää hiljaisuudella ja johdattaa äänettömyydellä. Haluan töytäistä ihmiset kevyesti yksityiskohtien ääreen ja katsomaan tarkkaan, näkemään enemmän, havainnoimaan kohtaamaansa sekä tutkimaan ja innostumaan", Sotamaa kuvaa.

Näyttelyä varten Sotamaa on haastatellut Päijät-Hämeen Vesijärvisäätiön asiantuntijoita. Kokonaisuus muodostuu 14 eliölajista, kuten kaloista, linnuista, hyönteisistä, matelijoista ja planktonista, joista nähdään eri kokoisia versioita. Suurimmat työt ovat kolme metriä korkeita. Teoksia voi toisaalta katsoa etäisyyden päästä, mutta tutkia myös läheltä. Niitä katsellessa voi miettiä, mikä niissä on fantasiaa ja mikä totta.

”Eliöitä ei voi arvottaa niiden ulkonäön tai koon perusteella, ja siksi haluankin nostaa esiin myös näennäisen mitättömiltä vaikuttavia lajeja, joilla kuitenkin on suuri merkitys esimerkiksi vesistöekosysteemin osana.”

Keski-Lahden seurakunnan kirkkoherra Miika Hämäläinen näkee, että näyttely luo toivoa ja luottamusta.

”Vesijärvi on virkistymisen paikka tuhansille lahtelaisille. Järven kehitystarina saastuneesta ja likaisesta järvestä nykyiseen paljon parempaan tilaan on kiitollisuuden aihe. Se muistuttaa, että luonnossa voi tapahtua hyviä muutoksia, kun tehdään oikeita asioita. Kiitämme luonnosta ja rukoilemme, että Jumala varjelee luontonsa ja antaa meille viisautta hoitaa sitä."

Sotamaan suurelle yleisölle tunnettuja töitä on esimerkiksi Fazerin vierailukeskuksen näyttelyn suunnittelu Vantaalla.

Iitissä vapaa-aikaansa viettävä Sotamaa halusi järjestää näyttelysarjansa ensimmäisen osan nimenomaan Lahdessa, ja paikaksi valikoitui Alvar ja Elissa Aallon suunnittelema Ristinkirkko.

”Haluan tuoda näyttelyn aivan tavallisten ihmisten ulottuville. Tällä hetkellä valtaosa luontoa koskevasta vaikutustyöstä suunnataan suoraan päättäjille ja yksittäiset ihmiset kokevat itsensä usein voimattomiksi suurien ja vaikeasti hahmotettavien haasteiden edessä.”

Näyttelyaika ja avajaisohjelma

Elämänverkko Vesijärvellä - vesikirppu Daphnie ja muut ystäväni

Taidenäyttely Tuuli Sotamaa: Elämänverkko Vesijärvellä – vesikirppu Daphnia ja muut ystäväni 22.8.–30.9.2023 Ristinkirkossa kirkon aukioloaikoina: joka päivä klo 10–15 sekä tilaisuuksien yhteydessä. Vesijärven eliöiden inspiroimia Tuuli Sotamaan teoksia kirkkosalissa sekä pää- ja ala-aulassa.

Avajaiset tiistaina 22.8. klo 17, ohjelma:

• Taiteilija, muotoilija Tuuli Sotamaa esittelee teoksiaan
  • Päijät-Hämeen Vesijärvisäätiön ohjelmajohtaja Heikki Mäkisen puheenvuoro
  • Luontoaiheista musiikkia, kanttori Anna-Maija Virtanen

Avajaiset ovat kaikille avoimet.

Näyttely on osa Ristinkirkossa syksyn aikana järjestettävien ympäristötapahtumien sarjaa.

Lisätiedot:
muotoilija, taiteilija Tuuli Sotamaa, tuuli@tuulisotamaa.com, 050 3316727
kirkkoherra Miika Hämäläinen, miika.hamalainen@evl.fi, 044 719 1406, Keski-Lahden seurakunta

2023-08-15 13:27:00.0