Näe ääni, kuule valo Ristinkirkon yössä!

Ristinkirkon yö -tapahtuman mainos. Mukana tapahtuman teema Hear the Light, See the Sound.

Yksi Lahden loppukesän erikoisuuksista ja ehdottomista tärpeistä on ainutlaatuinen tapahtumakonsepti, jossa Ristinkirkko avaa ovensa yöllä.

Lauantaina 2.9. klo 22 järjestettävässä Ristinkirkon yössä urut, syntetisaattori ja sähkörummut luovat koukuttavan ja genrerajat ylittävän konserttielämyksen. Tapahtuman teemana on tänä vuonna ”Hear the Light, See the Sound”. Sillä viitataan moniaistiseen kokonaisuuteen, jota tänä vuonna täydentää varta vasten suunniteltu näyttävä valoshow. Daruden Sandstorm, Carmina Burana ja muut konemusiikin, elokuvien ja rockin hittisävelmät yhdistyvät instrumentaaliseen taituruuteen sekä kirkon akustiseen ja visuaaliseen jylhyyteen.

On odotettavissa jotain, mitä ei voi kuulla missään muualla. Miikka Kallio kumppaneineen todella rikkoo rajoja! Ristinkirkon yö sai viime vuonna riehakkaan vastaanoton.

”Harjoittelen kirkossa öisin ja tiedän, kuinka vaikuttavaksi tuo tila muuttuu pimeässä yössä, kun se täyttyy suuren soittimen voimasta. Viime vuonna oli upea nähdä, kuinka tuo kokemus voitiin jakaa lähes täyden kirkon kanssa. En tiennyt, että urkumusiikkia voi 2020-luvulla yöaikaan tulla katsomaan noin suuri joukko”, Miikka Kallio hämmästelee.

Ristinkirkon yötä on tänä vuonna aikaistettu tunnilla.

”Toivotaan, että yhä uudet ihmiset pääsevät nyt nauttimaan pimenevän yön, musiikin ja valon kiehtovasta voimasta. Kirkko, yö, suuri soitin, valot, konemusiikki – siinä on ainekset konsertille, joka alkaa muodostumaan jo jonkinlaiseksi ilmiöksi.”

Lahden seurakuntien nuoriso- ja tapahtumamuusikko Miikka Kallio tunnetaan monipuolisesta muusikkoudestaan sekä rajoja ylittävistä konserteistaan. Pianisti-urkuri-säveltäjä on toteuttanut viime vuosina lukuisia suosittuja konserttikokonaisuuksia Ristinkirkon yöstä mielenterveysaiheisiin Pimeästä valoon -konsertteihin, Lahen Suvivirteen sekä joulu- ja pääsiäisajan konsertteihin. Konsertit ovat toteutuneet elävän yleisön edessä, verkkolähetyksinä sekä liveä ja striimiä yhdistävinä hybrideinä.

Ristinkirkon yö – Hear the Light, See the Sound

La 2.9.2023 klo 22.00
Ristinkirkko, Lahti
–Miikka Kallio, kirkkourut & syntetisaattorit
–Jakke Saarinen, konerummut
–Timo Saarinen, valot

Konserttiin on vapaa pääsy ja esityksen kesto on noin tunti.

Lisätiedot: Miikka Kallio, 040 704 9921, miikka.kallio@evl.fi

Wed Aug 16 10:15:00 EEST 2023