Kärsimystie palaa Lahden katukuvaan pääsiäisenä 2024

Mainoskuva Kärsimystie-katunäytelmästä. Kristus-hahmo ja muita aikalaisia.

Kärsimystietä on esitetty Lahdessa viimeksi vuonna 2016. Koronapandemia siirsi suunnitelmia muutamalla vuodella.

Kärsimystie-katunäytelmä palaa kahdeksan vuoden tauon jälkeen Lahden katukuvaan pääsiäisenä 2024. Jeesuksen dramaattinen viimeinen matka kulkee 28.–30.3.2024 kaupungintalolta Ristinkirkolle, jonka edustalla esitetään näytelmän loppukohtaus: ristiinnaulitseminen ja ylösnousemus. Kohtauksia nähdään myös Mariankadun puistossa, Hakkapeliitta-patsaalla, kauppatorilla, Mariankadun ja Vapaudenkadun kulmassa sekä Ristikirkolle noustaessa Mariankadun mäessä. Katunäytelmän tuottaa Lahden seurakuntayhtymä.

Kärsimystie on värikäs ja kuohuva kaupunkispektaakkeli, ja sen paluuta Lahteen on odotettu. Näytelmän ohjaa kolmannen kerran Petri Liski. ”Olen innostunein miettein. Jalat ovat olleet lähtökuopissa jo useamman vuoden. Tätä tuotantoa suunniteltiin alun perin vuodelle 2021, joten olen ehtinyt valmistautua siihen henkisesti jo kolmen vuoden ajan”, Liski sanoo.

Kärsimystien teemat ovat luonteeltaan ikuisia, mutta peilautuvat vallitsevaan aikaan. ”Keskeistä on toivon ja armon sanoma, jota tarvitaan tänä päivänä enemmän kuin pitkään aikaan. Vaikka teos onkin sama, on maailma sen ympärillä muuttunut. Vuonna 2016 Lahden edellisen Kärsimystie-katunäytelmän aikaan elettiin vielä aika turvallisessa Suomessa ja Euroopassa. Monenlaiset julmuudet ja hirveydet ovat sen jälkeen tulleet osaksi elämäämme. Sitä kautta tätäkin kärsimysnäytelmää nyt katsotaan ja tulkitaan”, ohjaaja puntaroi.

Jeesuksena nähdään Lahden kaupunginteatterista tuttu Tapani Kalliomäki, joka esitti Jeesusta myös 2016 ja 2012. ”Lähdin, kun pyydettiin. Koronasulkujen jälkeen tuntuu tärkeältä ja hyvältä olla mukana näin suuressa kollektiivisessa tapahtumassa”, Kalliomäki kertoo. Kärsimystie on kokeneellekin näyttelijälle erityinen tehtävä. ”Kollektiivinen kokemus on ainutlaatuinen. Harvoin lavalla on niin paljon yleisöä kuin tässä näytelmässä, joka kulkee läpi kaupungin ja kansan”, Kalliomäki kertoo.

Vapaaehtoisia tarvitaan – ilmoittautuminen jo käynnissä

Kärsimystie-katunäytelmään toteuttamiseen tarvitaan jopa 150-200 vapaaehtoisen joukko. Vapaaehtoisia kaivataan ainakin näyttelijöiksi, kuoroon, kansanjoukkoon, tarpeistonhoitajiksi ja puvustajiksi. ”Rakennamme Kärsimystiestä kaikkien lahtelaisten ja lähiseudun asukkaiden yhteistä tapahtumaa. Olette toivottuja ja lämpimästi tervetulleita mukaan osallistumaan”, tapahtuman vastaava tuottaja Marja Okkola toivottaa.

Ilmoittautuminen Kärsimystien vapaaehtoistehtäviin on jo avattu. Vapaaehtoiseksi voi ilmoittautua sähköisellä lomakkeella: Kärsimystie katunäytelmä, vapaaehtoisten ilmoittautuminen - Lahden seurakunnat

Vapaaehtoisille järjestetään ma 13.11. klo 18 infotilaisuus Kirkkokatu 5:ssä sijaitsevassa Seurakuntasalissa. Tilaisuudessa voit tavata näytelmän ohjaajan sekä edellisillä kerroilla olleita näyttelijöitä ja muita vapaaehtoisia. Tilaisuudessa saat myös tarkempaa infoa näytelmäharjoitusten ajankohdasta ja paikasta. Näytelmän harjoitukset on määrä aloittaa tammikuussa 2024.

Kärsimystietä on esitetty Lahdessa aiemmin 2000, 2001, 2003, 2004, 2012 ja 2016. Koronapandemia siirsi tuotannon paluuta muutamalla vuodella.

Kärsimystie-katunäytelmä 2024:n tärkeät päivämäärät

Ma 13.11.2023 klo 18- Infotilaisuus (avoin rekrytointitilaisuus), Kirkkokatu 5, Seurakuntasali
To 28.3.2024 klo 21-22.30 kenraaliharjoitus (avoin yleisölle)
Pe 29.3.2024 klo 21-22.30 Kärsimystie-katunäytelmän esitys