Piispa Mari Parkkinen avaa Siikaniemen peruskorjatun kurssikeskuksen

Lahden seurakuntayhtymän suurin leirikeskus Siikaniemi avataan perusteellisen, 8,3 miljoonaa euroa maksaneen, remontin jälkeen. Keskuksen käyttömessun toimittaa 9.12. Mikkelin hiippakunnan piispa Mari Parkkinen. Kyseessä on uuden piispan ensimmäinen julkinen esiintyminen Lahden seurakuntien alueella.

Kuva Siikaniemen päärakennuksen ruokasalista.

Tammiviilu seinillä on uutta. Se tuo toivottua pehmeyttä ja lämpöä kivitaloon. Kuva: Jani Mahkonen

Lähes 40 vuotta palvelleen Siikaniemen kurssikeskuksen reilun vuoden kestänyt peruskorjaus on valmis. Keskuksen majoituskapasiteetti on kasvanut viidenneksen. Tasokkaita vuodepaikkoja Siikaniemessä on nyt 121.

Tiloja on kauttaaltaan kehitetty toiminnan tarpeet huomioiden. Esimerkiksi päärakennuksessa kirkkosalin kupeeseen on valmistunut toimintatila rippikouluryhmälle. Majoitusrakennukseen on tehty hissi esteettömyyden parantamiseksi ja sakraalitila kirkollisia toimituksia varten.

”Olemme todella tyytyväisiä. Tällaista uudistusta haimme. Nyt pystymme pitämään kaksi täysimittaista rippikoulua yhtä aikaa”, sanoo Lahden seurakuntayhtymän leirikeskusyksikön esimies Jari Rissanen.

Vaikka lähes kaikki pinnat ovat uusia, vanhoista hyvistä jutuista on pidetty kiinni. Siikaniemen päärakennuksen pääovi on tututun punainen, vaikkakin uudelleen vuorattu ja laudoitettu. Ruokasalissa näkymä on tuttu pallovalaisimia myöten.

”On haluttu kunnioittaa Siikaniemen perinteitä. Esimerkiksi julkisivun ikkunat ovat uudet, mutta vanhanmalliset. Ruokasalin värimaailman sisustusarkkitehti piti aika lailla ennallaan. Pallovalaisimia oli aikaisemmin enemmän, mutta nyt on tehokkaammat ledit. Tammiviilu seinillä on uutta. Se tuo toivottua pehmeyttä ja lämpöä kivitaloon.”

Peruskorjatulle Siikaniemelle riittää Rissasen mukaan kysyntää.

”Kiinnostus on ollut kovaa. Päärakennus on meillä nyt kolme viikkoa putkeen myyty. Sitten on yksi päivä välissä ja tulee sadan hengen koulutusporukka. Viikonloput on varattu kesään asti.”

Siikaniemi on seurakuntien käytetyimpiä leirikeskuksia valtakunnallisesti.

”Viimeisimmät vertailukelpoiset luvut ovat ajalta ennen koronaa. Vuonna 2019 käyttöaste oli yli 70 prosenttia, kun laskettiin sadan kävijän mukaan per päivä. Yöpymisaste oli 40–45 eli hotellitasoa”, Rissanen sanoo.

Siikaniemen kurssikeskuksen käyttöönottojuhlaa vietetään lauantaina 9.12. Käyttöönottomessun toimittaa Mikkelin hiippakunnan piispa Mari Parkkinen kello 13 alkaen.

Siikaniemen kurssikeskuksen käyttöönottojuhla la 9.12.2023

Ohjelma:

Klo 13 käyttöönottomessu, piispa Mari Parkkinen
Klo 14 kirkkokahvit
Klo 15 avoimet ovet ja sauna lämpiää
Klo 17.30 tilaisuus päättyy

Kuljetus (yksi bussi) Marolankadulta klo 12. Paluu klo 18.

Lisätiedot: Jari Rissanen, leirikeskusyksikön esimies, 044 7191 400, jari.rissanen@evl.fi

Thu Nov 16 14:48:00 EET 2023