Kirkkovaltuusto lisäsi paikallisseurakunnille yhteensä 500 000 euroa - Lahden seurakuntayhtymä investoi ensi vuonna 5 miljoonalla eurolla

Kuva Lahden yhteisestä kirkkovaltuustosta, joka kokoontui Ristinkirkon auditoriossa.

Lahden yhteinen kirkkovaltuusto kokoontui Ristinkirkon auditoriossa. Kuva: Markus Luukkonen

Lahden seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi keskiviikkona seurakuntayhtymälle talousarvion vuodelle 2024. Kirkollisverokertymäksi arvioidaan 20 miljoonaa euroa ja toiminnan tuotoiksi 5,6 miljoonaa.

Talousarviossa on varauduttu muun muassa vuoden 2024 osalta vielä avoimiin kirkon alan palkankorotuksiin, Kärsimystie-katunäytelmän toteuttamiseen, rakenneselvitykseen, Lahden ja Nastolan missiokauppojen yhdistämiseen sekä yhteisen musiikkityön perustamiseen ja Lahden Gospelkuoron rahoittamiseen sen avulla.

Kirkkovaltuutettujen useissa puheenvuoroissa kiinnitettiin huomiota paikallisseurakuntien määrärahoihin. Seurakuntien koettiin jäävän alakynteen yhteisiin työmuotoihin nähden. Valtuutettu Veli-Pekka Toivonen teki muutosesityksen, jossa viidelle paikallisseurakunnalle, eli Keski-Lahdelle, Launeelle, Joutjärvelle, Salpausselälle ja Nastolalle lisätään toimintakuluihin 100 000 euroa, eli yhteensä 500 000 euroa.

Äänestyksen jälkeen hyväksytyksi tuli Toivosen muutosesitys täpärästi äänin 23-22.

Lisäksi valtuutettu Terttu Pohjolainen jätti ponnen, että seurakuntien välistä jakoperustetta muutetaan vuodesta 2025 lähtien siten, että 30 % jaetaan tasan seurakuntien kesken ja 70 % jäsenmäärien suhteessa. Jos ponsi toteutuisi, se toisi lisää määrärahoja pienille seurakunnille suurimpien kustannuksella. Asia siirtyy yhteisen kirkkoneuvoston valmisteltavaksi.

Investointien kokonaismäärä on talousarviossa 5,0 miljoonaa euroa. Ensi vuoden suurimmat investoinnit ovat Ristinkirkon LVIA-saneeraus ja pysäköintialueen saneeraus, Siikaniemen lämmitysjärjestelmän saneeraus sekä Nastolan kirkon paanukaton korjaus. Hautaustoimen investointeihin varataan 0,2 miljoonaa euroa.

”Vuosikate on aiemmin riittänyt pitkäaikaisen periaatteen mukaisesti kattamaan investoinnit, lainojen lyhennykset ja poistot. Nyt meillä on kuitenkin ollut useiden peruskorjauksien vuoksi investointipiikki, jolloin säännöstä on jouduttu poikkeamaan”, kertoi talousarviota esitellyt talouspäällikkö Pinja Halme.

Lahden seurakuntayhtymä jatkaa kiinteistöjensä myyntiä. Myytävät kohteet valitaan kiinteistösuunnitelman ja sen toimeenpanoa koskevien päätösten mukaisesti. Ajankohtaiseksi on tulossa muun muassa Hollolassa sijaitsevan Upilan leirikeskuksen myynti.

Henkilöstökulut ovat talousarvioesityksessä 1,2 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2022 tilinpäätöksessä. Palkat ovat nousseet korkean inflaation ja siitä seuranneiden palkankorotuksien takia. Henkilöstökulut muodostavat 62,2 prosenttia toimintakuluista. Henkilöstön määrän sopeuttamiseksi on tehty määrätietoisesti työtä vuodesta 2005 alkaen. Tavoitteena on vähentää keskimäärin viisi henkilötyövuotta vakinaista työvoimaa vuosittain.

Lahden seurakuntayhtymän nykyinen, hyväksi havaittu painopiste ”Kirkko on enemmän – toivoa, turvaa, tekoja” on voimassa myös ensi vuonna.

Lisätiedot: Matti Ilmivalta, hallintojohtaja, 044 719 1201, matti.ilmivalta@evl.fi

Wed Nov 29 20:53:00 EET 2023