Uusi kohtaamispaikka avaa ovensa Walkers-kahvilan tiloissa

Antto Naukkarinen ja Tomi Alasalmi istuvat pöydän ääressä vierekkäin ja hymyilevät iloisesti kameraan päin.

Antto Naukkarinen ja Tomi Alasalmi avaavat ovet Kaikkien olkkariin maanantaina, ja kutsuvat mukaan juttelemaan ja juomaan kupposen kahvia.

Lahden keskustassa avautuu tulevana maanantaina 11.3. uusi matalan kynnyksen kohtaamispaikka, joka on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille. Walkers-kahvilan tiloissa Vesijärvenkadulla maanantaisin ja keskiviikkoisin toimivan Kaikkien olkkarin ideoinnista vastaavat Lahden seurakuntayhtymän diakonia- ja erityisnuorisotyö.

Nimensä mukaisesti Kaikkien olkkari on avoin kaikille, mutta nyt huhuillaan erityisesti nuorten aikuisten perään. Varsinkin 20–30-vuotiaat nuoret miehet tuntuvat usein jäävän kaikesta jo järjestetystä toiminnasta ulkopuolelle.

– Lahden alueella – kuten kaikkialla Suomessa – on paljon ihmisiä, jotka kokevat yksinäisyyttä ja yhteiskunnan toimintojen ulkopuolelle jäämistä. Ei ole löytynyt omaa koulupaikkaa, ei työpaikkaa ja on ehkä myös monenlaisia muita haasteita elämässä. Me ajattelimme, että silloin olisi hyvä olla joku paikka, jonne voisi tulla sellaisena kuin on. Voisi tulla tapaamaan muita ja juttelemaan ja ehkä löytämään sellaista yhteisöä, johon voisi tuntea kuuluvansa, yhteiskunnallisen työn pastori Tomi Alasalmi miettii.

Keskeneräisyys sallittu!

Kaikkien olkkarissa ei ole ohjattua seurakunnan toimintaa, eli mukaan voi hyvin tulla, vaikka perinteinen seurakuntatyö ei niin kiinnostaisikaan. Tarjolla on sämpylää, kahvia, pelejä ja juttukavereita – ihan vain rentoa olemista ja yhdessäoloa. Toimintaa muokataan kevään mittaan osallistujien toiveiden mukaan.

Menestyksen merkkejä ei Kaikkien olkkarissa mittailla, päihdetyön diakoni Antto Naukkarinen korostaakin, että toiminnan ydinajatus on hyväksyä keskeneräisyys. Kukin tulkoon juuri sellaisena, kuin on.

– Suomalaisilla tekeminen on usein se voimakkaimmin identiteettiä määrittävä seikka. Me muistutamme, että keskeneräisyys ja prosessi on sallittua. Täällä voi rauhassa miettiä, mikä on se oma juttu ja etsiä elämälleen suuntaa. Kantavana ajatuksena olkoon human being, ei human doing, Naukkarinen linjaa.

Kaikkien olkkari avaa ovensa 11.3. ja toimii maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 12–15 Walkers-kahvilan tiloissa, osoitteessa Vesijärvenkatu 20. Ei ennakkoilmoittautumisia, ilmainen kahvi- ja sämpylätarjoilu.

Lisätietoja yhteiskunnallisen työn pastori Tomi Alasalmi, 044 719 1288, tomi.alasalmi@evl.fi

2024-03-06 10:13:37.0