Hautaan siunaaminen ja hautajaiset

Seurakunta haluaa auttaa suuren surun kohdatessa. Hautajaisjärjestelyissä voi ja kannattaa pyytää apua.

Hautajaisista sopiminen on vainajan lähiomaisten tehtävä. He voivat hoitaa itse asioista sopimisen, tai antaa järjestelyt hautaustoimistojen hoidettavaksi.

Hautajaisia järjestävää pyydetään ottamaan yhteys Lahden seurakuntayhtymän seurakuntatoimistoon p. 044 719 4629. Mikäli haluat asioida kasvotusten, palvelemme Vapaudenkatu 6:n asiakaspalvelussa. Toimistot ovat avoinna ma-ke ja pe klo 9-15 ja to klo 9-16.

Voit sopia seuraavista asioista

• siunauksen toimittava pappi ja kanttori.

• Siunauksen toimittanut pappi tulee muistotilaisuuteen, jos omaiset tätä toivovat. Toive papin läsnäolosta muistotilaisuudessa on hyvä esittää samalla, kun sovitaan siunaavasta papista ja siunausajasta.

• Tarvittaessa pappi auttaa muistotilaisuuden suunnittelussa ja toteuttamisessa.

• Sanomakellojen soitto sekä vainajan muistaminen jumalanpalveluksessa (kirkolliset ilmoitukset)

• Hautapaikasta, hinnaston löydät täältä HautaushinnastoLinkki avautuu uudessa välilehdessä. (Katso yhteystiedot)

• Uurnahautauksissa myös uurnanhaku- tai uurnanlaskupäivä. (Katso yhteystiedot)

Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Opas hautaamiseen Lahdessa -esite

Tutustu esitteeseen: Opas hautaamiseenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Musiikki hautajaisissa

Siunaustilaisuudessa suosittuja virsiä ovat esimerkiksi

virsi 30   "Maa on niin kaunis"

virsi 338 "Päivä vain ja hetki kerrallansa"

virsi 341 "Kiitos sulle, Jumalani"

virsi 377 "Sun haltuus rakas Isäni"

virsi 498 "Nyt kulkee halki korpimaan"

virsi 517 "Herra kädelläsi, asua mä saan"

virsi 555 "Oi Herra luoksein jää jo ilta on"

virsi 631 "Oi Herra, jos mä matkamies maan"

virsi 932 "Oi ihmeellistä armoa"

virsi 971 "Maan korvessa"

Sopivia virsiä löytyy virsikirjan siunausvirsiosastosta 242-249 tai virsikirjan uusimmasta jumalanpalvelusliitteestä numerot 825-829. Verkkovirsikirja löytyy täältä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kanttoreilla on keskenään erilaiset ohjelmistot urku- ja laulumusiikin osalta, joten erityistoiveita kannattaa kysyä suoraan toimitusvuorossa olevalta muusikolta.

Vaihtoehtoja siunaustilaisuuden urkumusiikiksi

J.S.Bach: Air (orkesterisarjasta nro 3 D-duuri)

J.S.Bachin koraalit (esim. Herzlich tut mich verlangen, suom. "Oi rakkain Jeesukseni")

J.S.Bach:sinfonia ("Arioso") kirkkokantaatista nro 156

T.A.Albinoni: Adagio

G.F.Händel: Largo

F. Chopin: Surumarssi

O. Lindberg: Vanha virsi Taalaimaan karjamajoilta

A. Järnefelt: Kehtolaulu

Vaihtoehtoja siunaustilaisuuden laulumusiikiksi

Täällä Pohjantähden alla (suomalainen kansansävelmä)

Kreeta Haapasalo: Kanteleeni

Petri Laaksonen: Ota hänet vastaan

Kari Rydman: Niin kaunis on maa

Kuuntele hautajaismusiikkiaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (Oulun seurakuntien sivut)

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen