Kodin siunaaminen

Uusi tai vanha koti, vuokra- tai omistusasunto - kodin siunaamisen voi tehdä missä elämänvaiheessa tahansa ja kaikissa kodeissa. Kodin siunaaminen on vanha kristillinen tapa ja tilaisuus saa olla asukkaidensa näköinen, rento tai juhlava, pienellä tai isolla porukalla. Kodin siunaamisen toimittaa oman seurakuntasi pappi, muu seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen. Kodin siunaamisen rukoushetkessä käytetään ensisijaisesti virsiä, mutta muukin tilaisuuden luonteeseen sopiva musiikki käy. Kiitosvirren tulee kuitenkin olla virsi. Tilaisuudessa on siis musiikkia ja yhdessä tekemisen iloa. Kodin siunaamisen rukoushetken voi yhdistää esimerkiksi tupaantuliaisiin tai kotona vietettävään lapsen kastetilaisuuteen, avioliittoon vihkimisen yhteyteen tai muuhun juhlaan.

Siunaustilaisuutta varten pöytä peitetään valkoisella liinalla. Pöydälle asetetaan Raamattu, risti (tai krusifiksi) ja sytytetään kynttilä. Lisäksi pöytää voidaan koristaa kukkakimpulla.

Kodin siunaaminen voidaan merkitä vihki- tai perheraamattuun.

Kodin siunaamisen kaavan löydät tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Lisäksi siunauskaava löytyy useimmista virsikirjoista.

Kodin siunaamisen voit varata seurakuntatoimistosta p. 0447194629

Kodin siunaamisen kaava

1. Alkuvirsi, esimerkiksi virsi 471 tai 492
 2. Johdanto
 3. Psalmi
 4. Raamatunluku
 5. (Vastaus, joka on virsi, laulu tai soitinmusiikkia)
 6. (Puhe)
 7. (Virsi)
 8. Rukousjakso
 9.Kiitosvirsi, esimerkiksi virsi 326:1–2, 329:1–2, 5, 332, 468:7–8, 470:1, 4 tai 490:1–3
 10. Siunaus  Seurakunta: Aamen.
 11. Päätösmusiikki, joka voi olla virsi, laulu tai soitinmusiikkia

Virren tilalla voi olla muuta musiikkia. Suluissa olevat kohdat voidaan jättää pois.

Kodin siunaamiseen liittyviä esineitä.