Kristus on ylösnoussut!

Taidemaalari Albert Edelfelt on maalannut vuonna 1890 teoksen Kristus ja Mataleena. Se on mukaelma Johanneksen evankeliumista, jossa Kristuksen ja Magdalan Marian pääsiäisaamun kohtaaminen on sijoitettu suomalaiseen maisemaan. Maalauksen taustan muodostaa suomalainen järvinäkymä ja aamuauringon valaisema syksyinen koivumetsä. Jeesuksella on päällään valkoinen pellava-asu ja jaloissaan tuohivirsut. Sanoma ylösnousseesta Vapahtajasta kuuluu siis myös suomalaisille!

Edelfeltin teos muistuttaa katsojalleen, että sanoma ylösnousseesta Kristuksesta, maailman Vapahtajasta ei ole sidottu vuodenaikaan. Lisäksi sanoma ylittää kaikki kulttuurilliset, kielelliset ja maantieteelliset rajat. Vaikuttava teos on nähtävillä Helsingissä Ateneumissa, Suomen kansallisgalleriassa.

Teos muistuttaa meille myös siitä, että tyhjä hauta ei itsessään todistanut ylösnousemuksesta mitään. Mutta sen sijaan ristiinnaulitun ja ylösnousseen Jeesus Nasaretilaisen kohtaaminen Kristuksena muutti ihmisten käsitykset Jumalasta. Kristinusko saikin alkunsa opetuslasten todistuksesta ja uskontunnustuksesta: ”Herra on todella noussut kuolleista, Minä olen nähnyt Herran ja Me näimme Herran”.

Heidän uskontodistuksensa on kiistaton ja ainutlaatuinen tapahtuma. Se millä tavoin kaikki tapahtui, ei lainkaan kiinnostanut opetuslapsia. Vaikka heillä ei ollut tietoa ylösnousemuksen täsmällisen tarkasta ajasta ja sen biologisista mekanismeista, he iloitsivat siitä, että Kristus on voittanut kuoleman, ja siitä että he olivat osallisia tästä samasta ylösnousemuksesta. Tänään me saamme iloiten tunnustautua tähän samaan pitkään uskovien ketjuun.

Usko Kristukseen on luottamusta juuri siihen, että Jumalalle kaikki on mahdollista. Lutherin mukaan usko on tietoa, joka ei näe mitään. Siksi voidaan sanoa, että tiedon näkökulmasta katsottuna Kristus asuu, uskon pimeydessä, samalla tavoin kuin Jumala oli läsnä valtaistuimellaan Jerusalemin temppelin kaikkein pyhimmässä, pimeässä kappelissa. Se, millä tavalla Kristus on tässä tiedollisessa pimeydessä läsnä, ylittää inhimillisen ajattelukyvyn.

Tiedämme kuitenkin sen, että usko vanhurskauttaa, koska se pitää sisällään läsnä olevan Kristuksen. Jeesus itse vahvisti tämän, kun hän sanoi epäilevälle Tuomakselle: Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita jotka uskova, vaikka eivät näe (Joh. 20:29). Kristus ei ole uskomme seurausta, vaan Kristus on, uskomme lahjoittaja.

Iloitkaamme pääsiäisen sanomasta ja siitä että saamme olla Jumalan armosta autuaita. Kristus on ylösnoussut. Totisesti ylösnoussut!

 

Kari Eskelinen

 

Ota yhteyttä

Kirkkoherra, Yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja
Lahden seurakuntayhtymä Nastolan seurakunta
PL 84 (Käyntiosoite Immiläntie 2, Nastola)
15111 Lahti

Nastolan seurakunnan kirkkoherra