Elämisen leipä

Leipä on elämiseen liittyvä peruskäsite. Se on tuttu ja turvallinen, voisi sanoa jokapäiväinen. Sanana se tietysti viittaa elintarvikkeeseen, jolla moni meistä on aloittanut tämänkin päivän. Jo arkikielessä sillä on kuitenkin laajempi merkitys. Leipä merkitsee kokonaisvaltaista toimeentuloa, ei pelkästään leipurin leipätyönään pyöräyttämää limppua.

Tähän ajatukseen on varmasti vaikuttanut Martti Luther, joka avarsi jokapäiväisen leivän käsitteen koskemaan kaikkea sellaista, mitä tarvitsemme riittävän hyvään elämään. Hänen listalleen kuuluivat esimerkiksi ruoka, juoma, vaatteet, kengät, koti, pelto, karja, raha, omaisuus, kelpo aviopuoliso, kunnolliset lapset ja paljon muuta… Lutherin lista on paljolti oman aikansa kuva. Samaiselle listalle kuuluvia asioita voisi tänä päivänä olla: lämpö, puhtaus, katto pään päällä, nähdyksi tuleminen, elämän merkityksellisyyden kokemus ja myös huolenpito, jota tarvitsemme. Huolenpidon tarve vaihtelee elämän eri vaiheissa, mutta huolenpitoa tarvitaan aina. Tämän päivän tarpeet ovat melko samanlaisia kuin ne, mistä Luther aikoinaan kirjoitti. Kutsumme niitä tänään eri nimillä, mutta lopulta ne taitavat olla elämän perustarpeita.

Myös niin sanotussa hengellisessä puheessa leipä on tuon tuosta mukana. Aina kun rukoilemme Jeesuksen opettamin sanoin, pyydämme jokapäiväistä leipäämme. Kristittyinä emme tietenkään pyydä sitä pelkästään meille, vaan myös muille. Kun vietämme ehtoollista, puhumme niin ikään leivästä.

Jeesus sanoo: Minä olen elämän leipä. Hän puhuu itsestään. Jeesuksen syntyminen ihmiseksi, kärsimys ja kuolema meidän puolestamme sekä ylösnousemus merkitsee meille porttia ikuiseen elämään. Se on Jumalan rakkauden osoitus ja pelastava teko, jonka kohteina olemme me. Siksi Jeesus on elämän leipä. Tämän leivän, itsensä ja pelastavan tekonsa hän tarjoaa meille nautittavaksi ehtoollisen leivässä.

Aina nauttiessamme ehtoollisen leipää ja jokapäiväistä leipää otamme vastaan Jumalan hyvyyttä ja rakkautta. Näin leipä on lopulta yksi. Tätä leipää meitä kutsutaan jakamaan myös muille.

Lauri Palo

Ota yhteyttä

Seurakuntapastori, diakoniatyö
Nastolan seurakunta
PL 84 (käyntiosoite Immiläntie 2, Nastola)
15110 Lahti