Rippijuhlat

Rippikoulun käyminen on tärkeä elämänvaihe, jota kannattaa juhlia! Paljon onnea sinulle nuori, vanhempi tai muu läheinen.

Suurin osa suomalaisista konfirmoidaan teini-ikäisenä käydyn rippikoulun yhteydessä. Rippikouluun voi osallistua nuori, joka kuluvana vuonna täyttää/on täyttänyt 15 vuotta. Myös 14-vuotiaat nuoret, jotka ovat aloittaneet koulun 6-vuotiaana, voivat erityisluvalla käydä rippikoulun luokkatovereidensa kanssa. Erityislupaa varten tulee ottaa yhteyttä oman alueen seurakunnan kirkkoherraan.

Suomalaisista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun käy vuosittain noin 84 %. Rippikouluikäisen elämä on merkittävässä vaiheessa. Rippikoulu ja konfirmaatio tarjoavat mahdollisuuden pohtia elämää ja uskoa ja pysähtyä yhdessä toisten kanssa katsomaan missä nyt mennään. Rippikoulussa tutustutaan sen kirkon uskoon, johon kasteessa on liitetty. Nuori voidaan kastaa myös rippikoulun yhteydessä.

Rippikoulu toteutetaan puolen vuoden aikana ja sen laajuus on 80 tuntia. Siihen voi liittyä erilaisia tapahtumia, vierailuja ja retkiä. Rippikoulun voi käydä ryhmässä tai yksityisesti. Jos rippikouluun liittyy leirijakso, se on Lahdessa reilun viikon mittainen. Lahdessa on mahdollisuus osallistua myös erilaisiin rippikouluihin. Lisätietoja eri rippikoulutyypeistä.

Ripari - Lahden seurakunnat

Konfirmaatio

Konfirmaatiota varten tulee olla kastettu ja rippikoulun käynyt kirkon jäsen. Rippikoulun yhteydessä kastettu nuori saa osallistua konfirmaatioon yhdessä oman rippikouluryhmänsä kanssa.

Konfirmaatio on rippikoulun päätösjuhla. Konfirmaatiossa on kyse samasta armosta kuin kasteessa. Jumala haluaa vahvistaa konfirmoitavaa uskossa ja siunata uudessa elämänvaiheessa.

Konfirmaatiossa tunnustetaan henkilökohtaisesti usko, johon konfirmoitava on kastettu ja vastataan kysymykseen: ”Tahdotko Jumalan armon avulla osoittaa tämän uskon elämässäsi?” Suuria asioita, mutta konfirmaatiossa ei suinkaan tarvitse olla valmis ajatuksissaan ja uskossaan, päinvastoin. Rippikouluaikana reppua on täytetty hyvillä elämän eväillä ja seurakunta tahtoo kulkea nuoren kanssa elämän matkaa rippikirkon alttarilta eteenpäin.

Rippikoulun voi käydä yhtä hyvin myös aikuisena. Lahdessa järjestetään aikuisrippikouluja pitkin vuotta. Ne koostuvat tavallisimmin omalla ajalla tapahtuvasta itsenäisestä työskentelystä ja ryhmätapaamisista. Pienissä ryhmissä kokoonnutaan 4-8 kertaa. Yhteensä aikuisrippikoulun kesto on noin 1-2 kuukautta. Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, joka voidaan toimittaa myös yksityisesti. Samalla on mahdollista toimittaa aikuiskaste.

Tärkeää tietoa rippikoulusta

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen