Kärsimystie-katunäytelmä palaa Lahden katukuvaan ja aiheuttaa myös liikennejärjestelyitä

Kuva Kärsimystie-katunäytelmän esityksestä vuonna 2016. Roomalaisia sotilaita ja yleisöä.

Kaupunkispektaakkelia seuraamaan odotetaan tuhansia kävijöitä, ja tapahtuma aiheuttaa myös liikennejärjestelyitä Lahden keskustassa. Kuva: Johannes Wilenius

Kärsimystie-katunäytelmä palaa kahdeksan vuoden tauon jälkeen Lahden katukuvaan pääsiäisenä 2024. Jeesuksen dramaattinen viimeinen matka kulkee 28.–30.3.2024 kaupungintalolta Ristinkirkolle, jonka edustalla esitetään näytelmän loppukohtaus: ristiinnaulitseminen ja ylösnousemus. Kohtauksia nähdään myös Mariankadun puistossa, Hakkapeliitta-patsaalla, kauppatorilla, Mariankadun ja Vapaudenkadun kulmassa sekä Ristikirkolle noustaessa Mariankadun mäessä. Katunäytelmän tuottaa Lahden seurakuntayhtymä.

Värikästä ja kuohuvaa kaupunkispektaakkelia seuraamaan odotetaan tuhansia kävijöitä, ja tapahtuma aiheuttaa myös liikennejärjestelyitä Lahden keskustassa. Katuja suljetaan vain kunkin näytöksen ajaksi. Sulut kestävät 15–20 minuuttia ja ne puretaan sitä mukaa, kun katunäytelmän näyttelijät ja yleisö etenevät seuraavaan paikkaan.

Mariankadulle on luvassa siirtokehotukset koskien pysäköintiä 28.–30.3. välisenä aikana. Myös Hakkapeliitta-aukion pysäköintialue kuuluu siirtokehotuksen piiriin. Yliopiston apteekkiin pääsee esimerkiksi pysäköimällä toriparkkiin ja jatkamalla sieltä jalkaisin apteekkiin.

Linja-autot kulkevat normaaleja reittejä pitkin ja ne pyritään mahdollisuuksien mukaan päästämään kulkueen läpi. Taksiliikenne voi myös ajaa suljettuja reittejä pitkin, noudattaen liikenteenohjaajien merkkejä. Myös tontille ajo on suljetuilla kaduilla sallittua edellyttäen, että liikenteenohjaajien merkkejä noudatetaan. Hälytysajoneuvoille annetaan esteetön kulku ohjaamalla kulkue sivuun tai pysäyttämällä se.

Kärsimystien esitykset:

To 28.3.2024 klo 21-22.30 Kärsimystien kenraaliharjoitus (avoin yleisölle)
Pe 29.3.2024 klo 21-22.30 Kärsimystie-katunäytelmä // ENSI-ILTA
La 30.3.2024 klo 21-22.30 Kärsimystie-katunäytelmä // 2. ESITYS

Ohjaus: Petri Liski
Jeesus: Tapani Kalliomäki
Puvustus: Laura Salmi
Mukana jopa 150 vapaaehtoista!

Kärsimystie-katunäytelmä sisältää voimakkaita kohtauksia, joten sitä ei suositella alle kouluikäisille.

Tapahtuman suojelija on Mikkelin hiippakunnan piispa Mari Parkkinen.

Katunäytelmässä laulettavien yhteislaulujen sanat löytyvät osoitteesta lahdenseurakunnat.fi/karsimystieLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Katunäytelmän jälkeen Lahden Ristinkirkossa järjestetään to 28.3. ja pe 29.3. klo 22.30 Hetki hiljaisuudelle, jossa on mahdollisuus rukoukseen ja hiljentymiseen. La 30.3. Ristinkirkossa vietetään Pääsiäisyön messua alkaen klo 23.00.

Lisätiedot: Marja Okkola, Kärsimystie-katunäytelmän tuottaja, marja.okkola@evl.fi, 044 719 1444

Tue Mar 19 08:37:18 EET 2024