Tietoa Lahden hautausmailla kävijöille

Jätelajittelu hautausmailla

Lahden hautausmailla on kehikot kompostoitavan jätteen keräystä varten. Niihin voi laittaa ruohonleikkuu-, kitkemis- ja haravointijätettä, kuihtuneet leikkokukat yms. kasvijätettä. Kompostointi tapahtuu avokompostissa, jonka vuoksi niihin ei voi laittaa ruokajätettä. Kompostiin ei myöskään voi laittaa hiekkaa tai kiviä.

Hautausmailla ollaan luopumassa kevään 2024 aikana energiajätteen keräilystä. Sekajätteen keräily jatkuu entisellään. Lisäksi hautausmaille hankitaan pahvin- ja kartonginkeräys-, sekä metallinkeräysastiat. Myös paristokynttilöille on omat keräysastiansa. Muovikuorikynttilät kuuluvat muutoksen jälkeen sekajätteeseen, metallikannen voi laittaa metallinkeräysastiaan.

Hautojen kunnostus hautauksen jälkeen

Haudat peitetään hautauspäivänä tai ensimmäisenä arkipäivänä hautauksen jälkeen. Sulan maan aikana haudan pinta tasoitetaan saman tien. Kun maa on jäässä, haudalle jätetään hiekkakumpu. Kumpu tiivistetään ja tasoitetaan keväällä maan sulettua. Kesällä haudalle asennetaan siirtonurmi noin kuukauden kuluessa hautauksesta. Muuna vuodenaikana peitetyille haudoille nurmi asennetaan vasta keväällä.

Haudoille sallitut istutukset ja rakenteet

Mikäli hautaosaston käyttösuunnitelma sallii, voi haudoille istuttaa moni- ja yksivuotisia kasveja, jotka eivät täysikokoisinakaan ulotu haudan rajojen ulkopuolelle. Haudoille ei voi asentaa sellaisia rakenteita, jotka haittaavat koneellista ruohonleikkuuta.

Kynttilöiden poltto hautausmailla

Kuivana aikana kynttilöiden poltto hautausmaalla on kielletty tulipalovaaran vuoksi. Talvella suositeltavinta on polttaa tavallisia kynttilöitä lyhdyssä. Lyhdyt pitäisi viedä pois hautausmaalta hoitotöiden tieltä keväällä ennen kevätsiivousta. Haudoilta poistetut muovikuoriset kynttilät voi laittaa metallikansineen energiajäteastioihin. Lasikynttilät laitetaan kaatopaikkajäteastioihin.

Hautausmaiden luontokartoitukset

Lahden seurakuntien kaikilta hautausmailta teetettiin kesällä 2021 kaksi luontokartoitusta: Liito-orava-, pesimälinnusto- ja lepakkoselvitys ja Putkilokasvikartoitus. Ympäristövastuusivultamme voit kuunnella Kirkonseudun podcastin lepakkokartoitusretkeltä.

Vastaa kyselyyn siunaus- ja hautaustilaisuuden järjestelyistä sekä hautausmaiden hoidosta

Kysely haudan hoitosopimusasiakkaille ja hautausmaalla kävijöilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kysely hautausasiakkailleLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuinka monta hautausta järjestetään vuodessa?

Vuonna 2023 Lahden alueella oleville hautausmaille haudattiin yhteensä 1 337 vainajaa. Hautauksista 83,5 % oli uurna- tai tuhkahautauksia ja 16,5 % arkkuhautauksia.

Missä Lahden hautausmaat sijaitsevat?

Lahden seurakuntayhtymän hautausmaat sijaisevat eri puolilla kaupunkia. Lue lisää hautausmaiden esittelyistä.