Ylösnousseen tarttuminen

Kun Magdalan Maria kohtasi ylösnousseen Jeesuksen haudalla, ja halusi riemussaan halata häntä, hän sain Jeesukselta tylyltä kuulostavan vastauksen ”älä koske minuun”. Kuitenkin vähän myöhemmin epäilevän Tuomaan kohdatessaan, Jeesus jopa kehotti Tuomasta ”ojenna sormesi, tässä on käteni”, ja ”ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni”. Miksi Jeesus oli niin tyly Marialle? Hän ei sitä todellisuudessa ollut! Kysymys on raamatunkäännöksemme antamasta mielikuvasta, jossa ei ole otettu riittävästi huomioon tapahtuman asiayhteyttä. Jeesus oli noussut kuolleista ja hän tiesi pian menevänsä oman Isänsä luokse. Hän halusi tuossa tilanteessa valmistaa myös opetuslapsiaan uuteen tilanteeseen. Hän olisi kohta poissa ja siksi opetuslasten olisi oltava valmiita toimimaan ilman häntä.

Hän halusi sanoa seuraajilleen ja tuona aamuna Magdalan Marialle ”älä tarraudu minuun” tai ”älä pidättele minua”. Tätä Jeesus tarkoitti kohdatessaan Marian ja sanoi sen hänelle varmasti täydellä rakkaudella. Tuo raamatunteksti olisi voitu eksegetiikan asiantuntijoidenkin mukaankin kääntää suomeksi juuri noin.   Marialle tässä kohtaamisessa oli erityinen viesti. Myös hänen oli luovuttava Jeesuksen läsnäolon hänelle antamasta tuesta, joka oli ollut hänelle niin valtavan tärkeää. Jeesus oli kohdannut Marian ensimmäistä kertaa kolmisen vuotta aiemmin Magdalan kylässä. Maria oli tuolloin mieleltään pahasti vaurioitettu, hän oli kotikylässään säälitty tai jopa halveksittu ihminen. Maria joutui elämään yksin pimeytensä kanssa ja ei kylässä saanut tukea elämäänsä. Kun hän kohtasi Jeesuksen ja vapautui kahleistaan, ja hän haluisi seurata Vapahtajaa kaikkialle. Maria sai Jeesukselta paljon rakkautta sekä henkistä tukea. Hän vahvistui ja eheytyi ihmisenä noiden vuosien aikana. Nyt Jeesus näki, että Maria oli tarpeeksi ehyt ja vahva. Hän oli valmis elämään itsenäisesti tai ainakin kristittynä yhdessä muiden kristittyjen kanssa. Hänen oli oltava valmis päästämään irti ja elämään ilman Jeesuksen läsnäoloa.

Myös me tarvitsemme Marian tavoin tukea elämämme monenlaisissa tilanteissa ja ahdingoissa. Voimme saada sitä toisiltamme, jos lähellä on ihminen, joka on valmis kuuntelemaan meitä. Erityinen paikka, joka oli Marialle myöhemmin kaikkein tärkein, on oma seurakunta. Siellä olevat epätäydelliset ihmiset kasvavat yhdessä armon varassa ja toisiaan tukien. Apostoli Paavalin mukaan seurakunta on Kristuksen ruumis tässä maailmassa, jossa erilaiset Jumalan antamat lahjat voivat olla yhteiseksi hyväksi saatavilla. Juuri se tekee siitä paikan, jossa saat olla oma itsesi ja jonne voit viedä oman ahdinkosi ja tuoda myös omat lahjasi. Pyhä Henki, jota Raamatussa nimitetään Kristuksen hengeksi, on läsnä ja antaa suunnan elämälle.  Seurakunnassa on läsnä Jumalan rakkaus ja erityisesti hänen anteeksiantamuksensa.  Se on paikka, jossa voidaan kasvaa ja Marian tavoin lähteä elämään vahvempana.

- Erkki Suhonen

Rukous

Kristus, Herramme.
Usko sinuun on matka ja tie,
jota kulkiessa eteen avautuu
yhä uusia näköaloja.
Kiitos, että tämän matkan aikana
opimme tuntemaan yhä paremmin sinua.
Kiitos salaisuudesta, joka säilyy,
kunnes kerran näemme sinut
taivaan kodissa.
Me emme vielä voi aavistaa,
mitä kaikkea sinä olet
meitä varten valmistanut.
Pidä meidät tällä tiellä
ja vie meidät kaikki perille taivaaseen.
Ylistys sinulle ikuisesti.

Pohdintaa

Mistä sinä saat elämässä tukea? Miten usko, rukous ja seurakunta voi tukea elämääsi?

6.5.2020