Aiempaa enemmän rahaa seurakuntatyöhön – kirkkovaltuusto päätti talousarvioraamista vuodelle 2023

Kuva on ilmakuva Lahden Ristinkirkosta ja taustalla näkyvästä Lahden keskustasta.

Lahden seurakunnilla on lähivuosina merkittäviä investointitarpeita. Ilmakuva Ristinkirkosta. Kuva: Eetu Kilkkilä

Lahden seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto päätti keskiviikkona yhtymän ensi vuoden  talousarvioraamista. Toimintatuotoiksi arvioidaan 5 000 000 euroa, toimintakuluiksi 21 917 000 euroa, kirkollisverotuloiksi 18 400 000 euroa, valtionrahoitukseksi 2 374 000 euroa ja vuosikatteeksi 2 575 000 euroa. Lainoja kaavaillaan lyhennettäväksi 687 000 eurolla.

Seurakuntayhtymällä on takanaan useita ylijäämäisiä vuosia, ja kirkkovaltuustossakin on peräänkuulutettu keinoja vapauttaa lisää määrärahaa tiukkoihin raameihin ahdettuun seurakuntatyöhön. Talousarvion suunnittelutyötä johtaneen hallintojohtaja Pasi Mäkelän mukaan seurakuntien toimintaan voidaan nyt osoittaa edellisvuosia enemmän rahaa siten, että vuosikatteella katetaan suunnitelman mukaiset poistot. ”Vielä aiempina vuosina vuosikatteella on katettu myös investoinnit ja lainojen lyhennykset. Kyseessä on merkittävä paradigman muutos”, Mäkelä kuvailee.

Lahden seurakunnilla on lähivuosille isoja investointitarpeita. Investoinnit ovat vuonna 2023 alustavien kaavailuiden mukaan kohoamassa enintään jopa 7 360 000 euroon. Suurimpana on odottamassa Siikaniemen kurssikeskuksen peruskorjaus, jolle kaavaillaan varattavaksi 5 500 000 miljoonaa euroa. Muita merkittäviä investointeja ovat Ristinkirkon sokkelin vedeneristys ja LVI-työt sekä Ristinkirkon pysäköintialueen rakentaminen.

Mäkelän mukaan investointeja voidaan rahoittaa kassavaroilla, hallitulla lainanotolla, sijoitusomaisuuden purkamisella ja myös paraikaa käynnissä olevalla kiinteistöomaisuudesta luopumisella.

Kirkkovaltuusto hyväksyi myös talousarviomuutoksia vuodelle 2022. Investoinneissa lisämäärärahan tarve on yhteensä 2 820 000 euroa, mikä nostaa koko vuoden investoinnit kaikkiaan 5 520 000 euroon. Alkuperäinen investointisuunnitelma on laadittu kesällä 2021. Sen jälkeen yhteinen kirkkovaltuusto on kuitenkin hyväksynyt muun muassa Siikaniemen kurssikeskuksen ja Vanhan hautausmaan muurin loppuosan peruskorjausten hankesuunnitelmat.

Toimintaan osoitettiin lisämäärärahaa yhteensä 230 050 euroa, joista suurimpana eränä yhteiseen rippikoulutyöhön 110 000 euroa.

Lisätiedot: Pasi Mäkelä, hallintojohtaja, 044 719 1201, pasi.makela@evl.fi

2022-05-04 20:34:00.0