”Jokaisessa seurakunnassa pitäisi olla lastenkirkko” - Launeen vapaaehtoisten voimannäyte dokumentoitiin kirjaksi

Kuvassa on Launeen kirkon pihamaalle rakennettu Lastenkirkko.

Lastenkirkko sijaitsee Launeen kirkon pihalla, lasten kerhojen leikkialueella. Kuva: Jani Mahkonen

Lahtelaisen Launeen seurakunnan miestenpiiri rakensi lapsille oman kirkon. Hankkeesta on nyt valmistunut Lastenkirkko-kirja, jossa kerrataan rakennusvaiheet ja kirkon käyttötarkoitus kuvilla ja lapsille sopivilla lyhyillä teksteillä höystettynä. Lastenkirkko-kirjan ovat toimittaneet miestenilta.fi-tiimi sekä Launeen seurakunnan kappalainen Riitta Särkiö.

Miestenpiirin vapaaehtoinen Reijo ”Retsi” Salonen kertoo, että eräs kirjaprojektin tavoitteista on tehdä ajatus omasta lastenkirkosta näkyväksi eri puolilla Suomea. ”Launeen miestenpiirin toiveena on, että jokaisessa seurakunnassa pitäisi olla lastenkirkko. Tätä haluamme olla avustamassa ja olemme valmiit lahjoittamaan valmiit rakennuspiirustukset talkooväelle.”

Kirkko otettiin käyttöön ensimmäisenä adventtina vuonna 2020. Projektiin osallistui iso joukko vapaaehtoisia: miehet rakensivat ja naiset kutoivat mattoja sekä tekivät erilaisia käsitöitä. Muun muassa alttaritaulut ja kirkkotekstiilit tehtiin talkoilla. Puumateriaali saatiin suoraan metsänomistajilta, maaliyritys lahjoitti maaleja ja muovialan yritys ikkunapleksejä.

Ison osan miestenpiiri maksoi omasta kukkarostaan. He ovat vuosien varrella valmistaneet linnunpönttöjä ja jakkaroita, joiden myynnistä saaduilla varoilla maksettiin Lastenkirkon kuluja.

”Launeen seurakunnan vapaaehtoiset miehet halusivat tehdä lahtelaisille lapsille oman kirkon. Siellä voi leikkiä kirkkoa. Voi toteuttaa omat ristiäiset ja leikkihäät. -- Samalla Lastenkirkko on myös oikea kirkko, jossa voi viettää kirkollisia toimituksia ja pieniä jumalanpalveluksia ja kohdata Jumalan”, kirjoittaa Riitta Särkiö kirjan esipuheessa.

Runsaan 60 sivun pituista omakustannetta voi ostaa Launeen kirkolta tai suoraan miestenpiiriläisiltä: Reijo ”Retsi” Salonen p. 045 110 3040 ja Veijo Vierumäki p. 0400 454 720.

Lisätiedot: Reijo ”Retsi” Salonen, 045 110 3040, retsi@miestenilta.fi

2022-06-16 08:49:01.0