Mihin kirkollisveroja käytetään? Seurakuntavaalien ehdokkaat haastattelussa Lahden pääkirjastolla

Kuvassa on nuori pastori ja kaksi muuta ihmistä.

Lahden pääkirjaston auditoriossa järjestetään torstaina 20.10. klo 18 suuri seurakuntavaali-ilta. Tilaisuudessa on haastateltavana eri valitsijayhdistysten listoilla olevia ehdokkaita, jotka vastaavat myös yleisökysymyksiin.

Suuressa seurakuntavaali-illassa keskustellaan muun muassa siitä, mistä asioista vaaleissa valitut seurakuntien luottamushenkilöt päättävät. Keitä kuuluu mihinkin valitsijayhdistykseen, minkälaisia tavoitteita näillä on ja millaisia arvoja heidän taustaltaan löytyy? Esiin nostettaviin aihepiireihin kuuluvat myös kirkon avustustyö sekä kirkollisverotulot.

Tapahtuma jatkaa Lahden kaupunginkirjaston ja Lahden seurakuntien Puhetta pyhästä -keskusteluiltojen sarjaa. Tavaksi on muodostunut, että tilaisuuksissa ylläpidetään avointa ja kunnioittavaa keskustelua eri tavoin ajattelevien ihmisten välillä.

Seurakuntavaalit järjestetään joka neljäs vuosi. Vuoden 2018 vaaleissa äänestysprosentti jäi alle viidentoista, eli seurakuntien talouteen ja toimintaan liittyvistä keskeisistä kysymyksistä on päätetty hyvin pienessä piirissä. Tänä vuonna vaalipäivä on 20. marraskuuta.

Kirkon merkitys tavallisten suomalaisten elämässä on kutistunut, mutta 63 prosenttia lahtelaisista kuitenkin kuuluu yhä kirkkoon. Kaikki kirkon jäsenet eivät ole aktiivisia seurakunnassa toimijoita, vaan syitä kirkollisveron maksamiselle on monia. Joku odottelee kirkkohäitä tai kummiksi pääsyä, osa arvostaa kirkon tekemää avustustyötä tai haluaa ylläpitää perinteitä. Äänioikeus on jokaisella 16 vuotta täyttäneellä kirkon jäsenellä.

Tervetuloa mukaan kuuntelemaan, kysymään ja kummastelemaan! Kysymyksiä voi esittää paikan päällä tai lähettää etukäteen sähköpostilla osoitteeseen johanna.nurminen@lahti.fi.

Tilaisuus striimataan kirjaston YouTube-kanavalla, youtube.com/lahdenkaupunginkirjastoLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Lisätiedot:

Johanna Nurminen, kirjastonhoitaja, p. 044 4163523, johanna.nurminen@lahti.fi