Kirkkokatu 7:lle löytyi ostaja, arvokiinteistön myynti etenee kirkkovaltuuston päätettäväksi

kirkkokatu7.jpg

Kirkkokatu 7:ssä sijaitseva jugendtyylinen talo on Lahden kaupungin ensimmäisiä kivirakennuksia. Kuva: Markus Luukkonen

Lahden seurakuntayhtymän omistamaa Kirkkokatu 7:n kiinteistöä esitetään myytäväksi Jarno Virtaselle ja Janita Leutolalle. Lahden seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto esittää Lahden yhteiselle kirkkovaltuustolle kiinteistön myymistä velattomalla 631 000 euron kauppahinnalla.

Kaupan kohteena on osoitteessa Kirkkokatu 7 sijaitseva 492 neliömetrin kokoinen tontti, tontilla sijaitseva rakennus, noin 20 prosenttia piharakennuksesta sekä sähköliittymä. Yhteinen kirkkoneuvosto päätti torstaina lisäksi rakennusrasitteiden perustamisesta Kirkkokatu 7:n ja Mariankatu 16:n kiinteistöjen välille.

Vuonna 1905 rakennettu jugendtyylinen, historiallisesti arvokas rakennus on Lahden kaupungin ensimmäisiä kivirakennuksia. Lahden seurakuntayhtymä on hankkinut kiinteistön omistukseensa vuonna 1985 Mariankatu 16:n taloyhtiöltä. Se peruskorjattiin toimisto-, kokous- ja harrastustilakäyttöön vuonna 2003. Kiinteistössä on ollut muun muassa nuortentoimintaa, partiolaisten kerhotilat, bändikämppä, Missiokauppa sekä vuokra-asunto.

Kirkkovaltuusto kokoontuu seuraavan kerran 30. marraskuuta. Mahdollisen myyntipäätöksen jälkeen kauppa menee vielä kirkkohallituksen vahvistettavaksi. Omistusoikeus voisi siirtyä ostajalle alkuvuoden 2023 aikana.

Kiinteistökauppa vireillä myös Liipolassa

Lahden yhteinen kirkkoneuvosto käsitteli torstaina myös toista merkittävää kiinteistökauppaa. Jo aiemmin vuoden 2022 aikana valmistelussa ollut Liipolan seurakuntakeskuksen myynti on etenemässä siten, että yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle seurakuntakeskuksen myymistä Esikoiset ry:lle 210 000 euron kauppahinnalla. Vuokrasopimukseen on neuvotteluiden perusteella tehty useita tarkennuksia. Muun muassa Launeen seurakunnan viikoittainen käyttöaika nousee 20 tuntiin alkuperäisen 16 tunnin sijasta.

Kauppakirjaluonnosta muutettiin siten, että urut eivät kuulu kauppaan, vaan jäävät Lahden seurakuntayhtymän omistukseen. Ostajan edellyttämät uudet pysäköintipaikat ovat Lahden kaupungin kanssa käytyjen neuvotteluiden perusteella ratkeamassa siten, että seurakuntakeskuksen kiinteistölle lisätään käyttöoikeus Liipolan koulun saattoliikenteen käyttöön merkitylle LPA-alueelle.

Myös Liipolan seurakuntakeskuksen mahdollinen myynti on alistettava kirkkovaltuuston päätöksen lisäksi kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Toiminnan organisointi laajaan selvitykseen

Lahden yhteinen kirkkoneuvosto merkitsi myös kokouksessaan tiedoksi Lahden seurakuntien toiminnan organisoinnin selvitystyön käynnistämisen. Kuluneella valtuustokaudella on keskusteltu runsaasti toimintaan ja talouteen vaikuttavista muutoksista ja niiden pohjalta nousevasta tarpeesta tehdä työn organisointia sekä seurakuntarakennetta koskevia muutoksia. Yhtymässä on käynnistetty syyskaudella niin kutsuttu ”yhteisellä tiedolla johtamisen prosessi”, jonka avulla luodaan tilannekuva tulevaisuuden haasteista, toimintakyvystä sekä toimenpiteistä sen parantamiseksi.

Lisäksi hallintojohtaja Pasi Mäkelä on päättänyt ulkopuolisen selvittäjän nimeämisestä. Selvittäjäksi on nimetty Kirkkopalvelut ry:n kehittämiskonsultti Sami Lahtiluoma. Kun erilaiset vaihtoehdot ja toteuttamiskelpoiset linjat selvitetään, pystytään määrittelemään niitä tukeva hallinto- ja seurakuntarakenne, toiminnan organisoituminen eri seurakuntiin ja työyksiköihin sekä kirkollisveroilla rahoitettavien lakisääteisten ja muiden tukipalvelujen tehtävät, laajuus ja resurssit. Alustava selvitys valmistuu tammikuun 2023 loppuun mennessä.

Edellinen iso selvitysprosessi toteutettiin vuonna 2013. Sen tuloksena päätettiin muun muassa luopua osasta silloisista johtokunnista ja perustaa niiden sijaan toimikuntia. Seurakuntarakenteen muuttamista ei silloin todettu tarpeelliseksi.

Yhteisvastuukeräys tuotti edellisvuotta paremmin

Vuoden 2022 Yhteisvastuukeräyksen nettotuotto Lahdessa oli 36 749 euroa (28 899 euroa vuonna 2021). Yhteisvastuukeräyksellä autetaan tänä vuonna koronapandemian jälkivaikutuksista kärsiviä lapsia ja nuoria Suomessa ja katastrofialueilla. Lahteen jäävä 20 prosentin keräysosuus käytetään ahdingossa olevien nuorten tukemiseksi tehtävään työhön sekä diakonia-avustuksiin.

Lisätiedot: Pasi Mäkelä, hallintojohtaja, pasi.makela@evl.fi, 044 719 1201

2022-11-10 21:18:00.0