Lahden seurakuntayhtymä teki 0,2 miljoonan euron alijäämäisen tuloksen

nastolankirkko2.jpg

Kokoava toiminta käynnistyi uudelleen koronavuosien jälkeen, mikä näkyy tilinpäätöksessä sekä kulujen että tuottojen kasvuna. Kuva Nastolan kirkosta. Kuva: Markku Lehtinen

Lahden seurakuntayhtymän tilinpäätös vuodelta 2022 osoittaa alijäämää. Tilikauden tappio oli 326 963 euroa, ja poistoerojen korjauserien jälkeen alijäämäksi jäi 210 042 euroa. Vuosikate oli 2,4 miljoonaa euroa ja poistot olivat 2,8 miljoonaa euroa. Lainoja oli vuodenvaihteessa 1,4 miljoonaa euroa.

Kirkollisverotuloja kerättiin Lahden seurakunnissa 19,2 miljoonaa euroa, eli 577 000 euroa edellistä vuotta enemmän. Seurakuntayhtymän läsnä oleva jäsenmäärä oli vuoden päätteeksi 74 457 henkilöä, ja kirkkoon kuului 61,9 prosenttia lahtelaisista.

Lahden yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi tilinpäätöksen osaltaan torstain kokouksessaan. Tilinpäätös menee seuraavaksi yhteisen kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi.

”Lahden seurakuntien kokoava toiminta käynnistyi uudelleen koronavuosien jälkeen, mikä näkyy kasvuna sekä toimintatuotoissa että -kuluissa. Energiakriisi ja Venäjän hyökkäyssota vaikuttivat myös Lahden seurakuntien toimintaan. Kirkollisverokertymä oli kuitenkin eräs viime vuosien parhaista", luonnehti tilinpäätöstä esitellyt talouspäällikkö Pinja Halme.

Lahden seurakuntayhtymä investoi vuonna 2022 kaikkiaan 5,5 miljoonalla eurolla, eli eniten sitten vuosien 2008-2009. Suurimmat kohteet olivat Vanhan hautausmaan kivimuurin korjaus, Ristinkirkon ja Mukkulan kirkon korjaustyöt sekä Siikaniemen kurssikeskuksen peruskorjaus. Rahoituspääomasta irrotettiin noin 3 miljoonaa euroa investointien kattamiseen.

Lahden yhteinen kirkkoneuvosto teki torstain kokouksessaan myös henkilövalintoja. Diakonian ja sairaalasielunhoidon johtajaksi valittiin Riku Suokas, joka on hoitanut tehtävää virkaa tekevänä jo vuodesta 2019. Viranhaltija vastaa diakonian ja sairaalasielunhoidon johtamisesta, suunnittelusta, organisoinnista ja kehittämisestä. Hänen alaisuudessaan työskentelee 25 henkilöä.

Keskusrekisterin johtajaksi valittiin Hollolan seurakunnan kappalainen Leevi Ruonakoski. Viranhaltijan tehtävänä on johtaa Lahden aluekeskusrekisteriä sekä toimia Lahden seurakuntien toimistoyksikön esihenkilönä. Hän vastaa myös seurakuntatoimistoista sekä hautausasioiden asiakaspalvelusta.

Lisätiedot: Hannu Sarikka, hallintojohtaja, hannu.sarikka@evl.fi, 044 719 1201

Fri Mar 10 13:22:18 EET 2023