JP Leppäluoto, Arja Koriseva, piispa Mari Parkkinen… Lahden Joulukylä on monipuolinen sekä maksuton puuroa ja glögiä myöten

Perinteinen Lahden Joulukylä käynnistyy kauppatorilla lauantaina 9.12. kello 10 ja jatkuu keskiviikkoon 20.12. asti.

Elämäni biisi -ohjelmasta tuttu JP Leppäluoto.

Elämäni biisi -ohjelmasta tuttu JP Leppäluoto on tottunut esittämään raskaampia ja kevyempiä joululauluja. Hän esiintyy Joulukylässä lauantaina 16.12. kello 18.

Lahden Joulukylässä jaetaan tänä vuonna ilmaista puuroa perinteisen maksuttoman glögin lisäksi. Puurotarjoilusta vastaavat Lahden seurakunnat sekä Jannen Lounas.

”Jos voi tehdä hyvää ja auttaa, niin mikä jottei. Teemme parisataa litraa puuroa. Omasta työstä en ota mitään, ja haluan ehdottomasti olla mukana jakamassa annoksia”, sanoo Jannen Lounaan yrittäjä Janne Artima.

Puuroa on tarjolla maanantaina 11. ja 18.12 kello 17.30. Annosta on mahdollista sulatella elävän musiikin tahdissa. Ensimmäisen puurohetken viimeistelee Ismo Haavisto X-mas Blues Trio ja jälkimmäisen Arja Koriseva.

Hannu Lehtonen 9.12., Sami Pitkämö 13.12., Jussu Pöyhönen 15.12. sekä JP Leppäluoto 16.12. kuuluvat niin ikään Joulukylän iltojen kärkiesiintyjiin. Keikat alkavat kello 18.

Joulukylä käynnistyy kauppatorilla lauantaina 9.12. kello 10 salaisen joulupaketin avauksella. Dimitri Keiski ja Katja Lukin-Keiski rokkaavat kello 12 ja 13. Avauspäivänä torilla on tavattavissa myös Mikkelin hiippakunnan piispa Mari Parkkinen. Piispa nousee ohjelmalavalle noin kello 15.30. Kyseessä on piispan ensimmäinen virallinen esiintyminen Lahdessa.

Kahdentoista päivän aikana lavalla nähdään lukuisia paikallisia esiintyjiä, kuten Möysän nuorisoseura, Duo Karhos, Tuubakimalainen, Matit ja Maijat, Mukkulan Harmoonilikat, Village Ten, Lahen Uket, Lahden kaupungin Houseband, Tohtori Nikula ja Hiippalakit sekä Lahden Musiikkiopiston lapsikuoro.

Lauantaina 16.12. kello 10.30 ohjelmassa on Lahden kaupungin urheilun ja kulttuurin tunnustuspalkintojen jako.

Yksi Suomen ohjelmallisimmista joulutoreista

Ohjelma on monipuolista ja sitä on paljon. Joulukylää juontava Tiina Kulmalahti sanookin, että Lahdessa on yksi Suomen ohjelmallisimmista joulutoreista.

”Ehkä jopa yksi Euroopan ohjelmallisimmista. Meillä on maksutonta ohjelmaa kaikenikäisille. Moni joulutori on Euroopassa maksullinen, vaikka ohjelmaa ei olisikaan. Tallinnassa ilmaista ohjelmaa on, mutta ohjelma on iltapainotteista ja tivolilaitteet maksullisia. Lahdessa myyjillä on myös suhteellisesti monipuolisempi valikoima myytävää kuin Tallinnassa tai Berliinissä, joissa melkein joka kojussa myydään samaa”, hän perustelee.

Myyjä torilla on yli 40, uusia ja vanhoja. Kulmalahden mukaan kylä elää ja kehittyy koko ajan.

”Joka vuosi tuodaan kylään uutta ja opitaan uutta. Ohjelmaa vaihtuu, mutta on myös vuodesta toiseen pysyviä ohjelmanumeroita, kuten seimihetki kello 17. Pysyvät elementit luovat perinteitä. Seimi ja joulupukki mahtuvat samalle torille.”

Joulupukki on paikalla arkisin kello 17–19 ja viikonloppuisin aamukymmenestä alkaen. Sunnuntaina 10. ja 17.12 Kylässä on mahdollista nähdä aaseja ja alpakoita kello 10­-14 (säävaraus).

”Tiedän perheitä, jotka tulevat joulukylään useampana päivänä, kun lapset viihtyvät siellä niin hyvin ilman, että kaikesta pitäisi maksaa. Nuotiopaikalle on mahdollista tuoda omat grillattavat ja muut eväät. Kaikki ovat tervetulleita joulukylään viihtymään ja aistimaan joulun tunnelmaa”, Kulmalahti toteaa.

Joulukylä on auki joka päivä 9.-20.12. klo 10-19. Vilkkainta ohjelma-aikaa arkisin ovat klo 10–12 ja klo 17–19 väliset tunnit. Viikonloppuisin Joulukylässä tapahtuu aamusta iltaan.

Tutustu Lahden Joulukylään tarkemmin osoitteessa: lahdenjoulukyla.fi

Lisätiedot: