Kärsimystie houkutteli Lahden keskustaan 10 000 hengen yleisön

Jeesus ja ryövärit ristinpuulla Lahden Ristinkirkon edustalla.

Professori Paavo Liskin käsikirjoittama Kärsimystie on esitetty Lahdessa nyt seitsemän kertaa. Kuva: Johannes Wilenius

Lahden ydinkeskustassa hiljaisella viikolla esitetty Kärsimystie-katunäytelmä kokosi runsaan 10 000 hengen yleisön. Katunäytelmää esitettiin 28.-30.3.2024 kaikkiaan kolme kertaa. Kiirastorstain yleisölle avointa kenraaliharjoitusta seurasi 2 500 katsojaa. Pitkäperjantain ensi-ilta, joka vietiin läpi tihkusateessa, houkutteli paikalle 2 750 katsojaa. Selvästi suosituin oli lauantai-illan esitys, jolloin Lahden keskustan kortteleihin pakkautui yhteensä jopa 5 000 katsojaa.

”Kristuksen kärsimyskuolema ja ylösnousemus on kristillisen uskon keskeisin asia. On hienoa nähdä, että tämä sanoma on edelleen vetovoimainen. On todella suuri kiitoksen aihe kaikille näytelmän toteuttamiseen osallistuneille, että olemme voineet välittää evankeliumin ilosanomaa lahtelaisia koskettavalla tavalla”, sanoo Lahden yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, kirkkoherra Kari Eskelinen.

Katunäytelmän tuotti Lahden seurakuntayhtymä. Ohjaus oli Petri Liskin, Jeesuksena nähtiin Tapani Kalliomäki ja tuottajana työskenteli Marja Okkola. Tanssien koreografiat suunnitteli Mia Mironoff. Vapaaehtoisia, joita oli kaikkiaan noin 150, oli mukana muun muassa muissa puherooleissa, kuorossa, kansanjoukoissa, tarpeistonhoitajina ja puvustajina. Muita yhteistyökumppaneita olivat mm. Avoin Ovi ry, Concis – Lahden konservatorio, Fazer, KST-Yhtiö Oy, Lahden kaupunginteatteri ja Lahden Lauantainäyttämö.

”Suuri vapaaehtoisten ja yhteistyökumppanien joukko herättää kiitollisuutta. Katunäytelmä ei olisi toteutunut ilman heidän sitoutumistaan. Tuotantomme herätti kiitettävästi mielenkiintoa myös eri tiedotusvälineissä. Lisäksi sosiaalisessa mediassa on jaettu paljon kuvia, videoita ja kokemuksia”, sanoo Lahden seurakuntien viestintäpäällikkö Markus Luukkonen.

Professori Paavo Liskin käsikirjoittamaa Kärsimystietä on esitetty Lahdessa aiemmin vuosina 2000, 2001, 2003, 2004, 2012 ja 2016. Seuraavasta tuotannosta ei ole vielä tehty päätöksiä. Keskusteluissa on pidetty esillä, että katunäytelmää voitaisiin esittää tulevaisuudessa vähintään muutaman vuoden välein.

Lisätiedot: Markus Luukkonen, viestintäpäällikkö, markus.luukkonen@evl.fi, 044 719 1250

2024-04-01 09:54:00.0