Kirkonseudun lukijat ovat tyytyväisiä lehteen

Kirkonseutu-lehdestä tehdyn lukijatutkimuksen mukaan kirkonseutu tavoittaa noin 57 prosenttia ilmestymisalueen asukkaista. Kirkonseudun lukijoista puolestaan 65 prosenttia lukee lehden jokaisen numeron.

Kirkonseutu teetti loka-marraskuussa 2016 lukijatutkimuksen, jossa haastateltiin kaikkiaan neljäsataa lukijaa. Tutkimuksen toteutti Innolink Research Oy siten, että satunnaisotannalla soitettiin Kirkonseudun ilmestymisalueen asukkaille. Soittoja tehtiin kaikkiaan 700, joista 400 ilmoitti lukevansa lehteä.

Kirkonseutu tavoittaa myös vähän seurakunnan toimintaan osallistuvat

Tutkimuksen avulla selvitettiin sitä, keitä lehti tavoittaa ja mitä mieltä lukijat ovat lehdestä. Haastattelututkimus osoittaa, että lukijat pitävät lehteä ja sen sisältöä tarpeellisena ja ovat hyvin tyytyväisiä Kirkonseutuun.

Kirkonseudun lukijoista 62 prosenttia on naisia. Ikäryhmistä lehti tavoittaa parhaiten yli 40-vuotiaat, kaikista lukijoista heitä on 84 prosenttia. Kaikkein ahkerimmin Kirkonseutua lukevat 61 – 70 -vuotiaat, heitä lukijoista on 34 prosenttia. Lukijoista kirkkoon kuuluvia on 85 prosenttia, mutta vain osa heistä on aktiiviseurakuntalaisia. 49 prosenttia lukijoista ilmoittaa, että osallistuu seurakunnan toimintaan muutaman kerran vuodessa ja peräti 33 prosenttia ilmoittaa, että osallistuu vielä harvemmin tai ei lainkaan.

Kirkonseutu on tärkeä ja luotettava

Lukijoilta kysyttiin kaikkiaan 21 eri asiaa tai ominaisuutta, joiden tärkeyttä ja onnistumista he saivat arvioida asteikolla 1 – 7.

Lehden kaikkein tärkeimmäksi sisällöksi lukijat ilmoittivat Kirkonkirjat-palstan, jossa kerrotaan jokaisessa seurakunnassa kastettujen, vihittyjen ja hautaan siunattujen nimet. Toiseksi tärkeintä lehden antia ovat seurakuntien ajankohtaiset tapahtumat ja uutiset. Lehden selkeys koettiin kolmanneksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi.

Kaiken kaikkiaan vastaajat pitivät lähes kaikkea lehden sisältöä tärkeänä. Asteikolla 1 – 7, Kirkonkirjat palsta sai tärkeydessä arvosanan 6,2 ja kaikkein vähiten tärkeäksikin koettu sisältö eli ajankohtaiset uskon ja kirkon kysymykset saivat asteikossa arvosanan 5,5. Kaikki muu sisältö tai ominaisuudet sijoittuivat tälle välille. Kaikkien kriteerien keskiarvo oli 5,93, mikä on erittäin hyvä tulos.

Lukijoilta myös kysyttiin miten erilasten sisältöjen käsittelyssä ja toisaalta lehden ulkoasun ja luettavuuden toteuttamisessa on onnistuttu. Lukijat ovat erittäin tyytyväisiä sekä lehden sisältöön että muuhun toteutukseen. Onnistumisessa kolmen kärki oli Kirkonkirjat-palsta (6,3), seurakuntien ajankohtaiset tapahtumat ja uutiset (6,2) sekä lehden luetettavuus (6,2).

Tyytyväisyydessä lehteen ei ollut merkittäviä eroja eri vastaajaryhmien välillä. Esimerkiksi sekä kirkkoon kuuluvat että kirkkoon kuulumattomat olivat yhtä tyytyväisiä lehteen.

Painettu lehti on ehdoton Kirkonseudun lukijoille – Sähköinen Kirkonseutu tavoittamaan nuorempia lukijoita.

Lukijoilta kysyttiin lisäksi haluaisivatko he lukea Kirkonseutu-lehteä tulevaisuudessa painettuna vai sähköisenä versiona. Vastaajista 95 prosenttia haluaa lehtensä painettuna. Tämä vastaus korreloi selvästi lukijoiden ikärakenteeseen ja vahvistaa sitä näkemystä, että painettua lehteä tarvitaan vielä pitkään. Toisaalta tutkimus osoittaa, että sähköisen lehden kehittäminen on oikea ratkaisu kun halutaan tavoittaa alle 40-vuotiaiata lukijoita. Parhaillaan Kirkonseudusta kehitetään myös verkkolehteä, joka julkaistaan vuoden 2017 alkupuolella.

Kirkonseutu-lehden jakelualue laajenee ensi vuoden alusta Kuhmoisiin ja Padasjoelle

Laajeneminen johtuu siitä, että Kärkölän, Kuhmoisten ja Padasjoen seurakunnat liittyvät Holloan seurakuntaan. Hollolan seurakunta haluaa tällöin tarjota seurakuntalehden sisällön myös uusille seurakuntalaisille. Kärkölään lehti jaetaan jo nyt. Kirkonseudun painos kasvaa 3 200 lehdellä. Tällä hetkellä painos on 84 000.

Tällä hetkellä Kirkonseutu jaetaan Asikkalan, Heinolan, Hollolan, Kärkölän ja Lahden alueen kaikkiin niihin talouksiin, joissa ei ole mainoskieltoa. Lehti ilmestyy 21 kertaa vuodessa.

2016-12-05 13:51:23.0