Yhteinen keittiö tarjoaa ruokaa ja kohtaamisia

Lahden seurakuntayhtymä ryhtyy tarjoamaan mahdollisuutta ruokailuun päivittäin seurakuntien tiloissa. Ruokaa voi saada viikoittain eri päivinä Lahden seurakuntayhtymän viidessä seurakunnassa.

Yhteisessä keittiössä tarjottava ruoka valmistetaan monitoimikeskus Takataskussa ja kuljetetaan sieltä seurakuntiin. Ruoan tarjoilupaikkoina ovat kirkkojen yhteydessä olevat tilat, lukuun ottamatta Nastolaa, jossa ruoka tarjotaan seurakuntatalolla.

Lämmin ateria edullisesti

Yhteinen keittiö –nimellä kulkevassa toiminnassa ideana on yhdessä ruokailu ja yksinäisyyden torjuminen. Tämä toteutuu lämpimän lounaan äärellä. Yhteinen ruokailu mahdollistaa ihmisten kohtaamisen ja näin myös sosiaalisen kanssakäymisen. Tavoitteena on, että ruokailuissa käyminen olisi sosiaalinen tapahtuma mahdollisimman monelle kaupunkilaiselle.

Ruokaa myydään edullisesti. Yhden aterian hinta on työssäkäyville kuusi ja puoli -, työttömille, eläkeläisille ja opiskelijoille neljä- ja lapsille kaksi euroa. Diakoniatyön asiakkaiden on kuitenkin mahdollisuus saada ateria veloituksetta. Aterian saaminen veloituksetta tapahtuu diakoniatyöntekijän tapaamisen kautta.

Ateriat järjestetään siten, että ruokailuun tulevat voivat halutessaan osallistua johonkin muuhun seurakunnan toimintaan, kuten vaikkapa eläkeläisten päivätoimintaryhmään. Nämä muut ryhmät tai toiminnot ovat kirkoilla joko ennen ruokailua tai sen jälkeen. Keneltäkään ei kuitenkaan edellytetä mihinkään osallistumista, vaan aina voi tulla vain aterialle.

Neljän kuukauden kokeilu torjuu yksinäisyyttä

Yhteinen keittiö –toiminta alkaa ensi vuoden alussa ja samalla korvaa nykyisen ruokakassien jakamisen. Lahden seurakuntayhtymän diakonian ja sairaalasielunhoidon johtaja Petri Määttä kertoo, että yhteiset ruokailut ovat aluksi kokeilu, joka kestää noin neljä kuukautta. Hänen mukaansa ruokaa jakavia tahoja on tullut kaupunkiin viime aikoina lisää ja seurakunnan ruokapankissa hakijoita on ollut aiempaa vähemmän.

Olemme havainneet, että ruokakasseja hakevat useimmiten ihmiset, jotka ovat yksinäisiä. Tällä uudella toiminnalla haluamme vastata tähän haasteeseen. Eli toivomme, että tämä Yhteinen keittiö –kokeilu toisi apua yksinäisyyteen ja samalla helpottaisi taloudellista tilannetta tarjoamalla lämpimän aterian, Petri Määttä sanoo.

Kokeilun jälkeen arvioidaan kokemuksia toiminnasta ja sitä, onko tavoitteita saavutettu. Tämän arvioinnin jälkeen tehdään päätös jatkamisesta.

Sosiaali- ja terveysministeriöltä tukea

Sosiaali- ja terveysministeriö on perustanut hyvät käytännöt pysyvään käyttöön – projektin, joka kuuluu hallituksen Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta - kärkihankkeeseen. Kirkkohallitus on saanut projektin kautta valtionavustusta. Tätä valtionapua ohjataan myös Lahden seurakuntayhtymän Yhteinen keittiö- kokeiluun.

Diakoniassa säilyy edelleen muutkin taloudellisen avustamisen muodot entisten kriteerien perusteella. Yhteinen keittiö on yksi uusi aineellisen avustamisen muoto. Toiveena on, että aineellisen avun lisäksi lahtelaiset saavat tässä myös sosiaalisia kontakteja toisiinsa, Petri Määttä kertoo.

Lisätietoja:

Diakonian ja sairaalasielunhoidon johtaja