Seurakuntien tuella uusi mobiilisovellus maahanmuuttajien kotoutumiseen

Lahden seurakuntayhtymä on vuoden 2016 aikana osallistunut projektiin, jossa on kehitetty uutta videopohjaista oppimisalustaa maahanmuuttajille.

Suomi taskussa videopohjainen oppimisalusta.

Olli Toivonen Suomi Taskussa Oy:stä esitteli uutta tapaa oppia suomea.

Uusi palvelu on ilmainen sovellus, jossa lyhyiden videoiden avulla autetaan maahanmuuttajia oppimaan sekä suomen kieltä että suomalaisia toimintatapoja ja kulttuuria. Palvelun on rakentanut Suomi Taskussa Oy ja Lahden seurakuntayhtymä on ollut yksi hankkeen rahoittaja. Seurakuntayhtymän kustannuksella on toteutettu sovellukseen viisi videota.

Tammikuun alussa julkaistu palvelu löytyy osoitteesta www.suomitaskussa.euLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Alusta on optimoitu toimimaan mobiililaitteissa ja sen käyttö on tehty mahdollisimman helpoksi. Se ei vaadi ylimääräisten sovellusten asentamista. Palvelu rakentuu lyhyistä n. 2 min videoista, joiden avulla maahanmuuttajat pystyvät opettelemaan suomen kielen käyttöä aidoissa konteksteissa. Videot auttavat samalla ymmärtämään, miten eri tilanteissa toimitaan. Videot on suunniteltu siten, että niiden avulla pääsee kiinni aivan suomen kielen alkeisiin ja vähitellen kartuttamaan sanavarastoa.

Seurakuntayhtymän kustantamissa videoissa kerrotaan kirkon ja seurakuntien toiminnasta maahanmuuttajien näkökulmasta ja samalla opetetaan käytännön kielitaitoa. Videoiden aiheet vaihtelevat maahanmuuttajatyöntekijän vastaanotolle tulemisesta aina jumalanpalvelukseen osallistumiseen. Lahden seurakunnat haluavat olla mukana hankkeessa, jossa tuetaan maahanmuuttajien kotoutumista, sillä maahanmuuttajien parissa tehtävä työ on muutenkin yksi keskeinen osa-alue kirkon auttamistyötä. Samalla tuodaan kirkon ja seurakuntien toimintaa ja työtä tutuksi maahanmuuttajille.

Palvelua on kehitetty yhteistyössä maahanmuuttajien, maahanmuuttajien opettajien sekä maahanmuuttotyöntekijöiden kanssa. Lahden seurakuntayhtymän lisäksi yhteistyössä ovat olleet mukana Lahden kansanopisto, Koulutuskeskus Salpaus, Lahden maahanmuuttajapalvelut, Alueellinen integraatiopalvelupiste, Osuuskauppa Hämeenmaa, Liikenneturva, LIIRA-hanke sekä LähiTapiola.

2017-01-04 13:28:01.0