Aurinkoinen helatorstai Launeen kirkolla

Launeen kirkolla vietettiin helatorstaina juhlaa. Messussa kiitettiin seurakunnan vastuunkantajia ja siunattiin alkavan kesän isoset tehtäviinsä ja iloittiin 500 vuotta sitten alkaneesta reformaatiosta.
ihmisiä istuttamassa omenapuuta Launeen kirkon pihalla kirkkoherran Heikki Pelkosen johdolla.

Päivä alkoi jumalanpalveluksella, jossa oli koolla kaksisataa eri-ikäistä seurakuntalaista. Messun musiikista vastasivat kanttorimme Johanna ja Sonja, ja mukana olivat myös tyttökuoro Via lucis ja huilistit Johanna Pitkänen ja Hanna Tissari. Tehtävissä oli iso joukko muitakin työntekijöitä. Kirkolla oli varauduttu tavallista isompaan väkimäärään niin, että kirkkosalin viereiseen Lähde-saliin näytettiin kuvaa messusta, jotta sielläkin istuvat ihmiset pääsisivät paremmin osallistumaan.

Helatorstaina koko Suomen kirkoissa juhlittiin reformaation merkkivuotta ja muistettiin 500 vuotta sitten alkanutta uskonpuhdistusta. Merkkivuoden tunnuksena on omenapuu, jonka hedelmistä muodostuu sana Armoa 2017! Tunnuksen mukaisesti messun jälkeen istutettiin kirkon pihalle omenapuun taimi. Lapion varteen pääsi kirkkoherra-Heikin kanssa iso joukko seurakuntalaisia, vauvasta vaariin. Meidän omenapuumme sisarpuut kasvavat Afrikassa, sillä seurakuntamme osallistui Suomen Lähetysseuran kampanjaan ja istutti 500 toivon puuta Tansaniaan aavikoitumista estämään.

Kirkkokahvit siirrettiin kevään kunniaksi ulos. Pihalla vietettiin kirkkopiknikkiä nyyttäriperiaatteella. Yhteinen pöytä täyttyi herkuista ja kaikille riitti syötävää ylen määrin. Grillissä paistettiin makkaraa. Tunnelma kirkon pihalla oli iloinen osaltaan myös siksi, että epävakaiseksi uumoiltu sää olikin mitä aurinkoisin ja leppeä.​
Riitta Särkiö

Fri May 26 09:15:55 EEST 2017