Taivaallinen taukopaikka

Hauhon_vaivaisukko_S.jpg

Tiekirkot odottavat ovet avoimina pääteiden varsilla ympäri kesäistä Suomea. Kun kaipaat vaihtelua moottoritiemeininkiin, paina jarrua tämän liikennemerkin nähdessäsi. Astu kirkkoon ja pidä toisenlainen tauko rauhasta, kauneudesta ja pyhästä nauttien. Talleta reppuun ripaus suojelusta ja jatka matkaa kevein kesämielin.

Tiekirkot ja niiden vaalitut ympäristöt ovat ikkuna historiaan, arkkitehtuuriin ja kulttuuriin. Monien suosima kesäinen ohjelmanumero onkin tutustuttaa lomavieraat oman koti- tai mökkipitäjän kirkkoon. Kirkkotauolle voit yhtä hyvin pysähtyä Suomen toisella laidalla tai kotipitäjässä.

Suomen ensimmäiset Tiekirkot avautuivat 1990-luvun alussa, jolloin avoinna oli muutama kirkko Pohjois-Suomessa. Saksasta lähtenyt idea avointen ovien kirkoista on vuosien mittaan saanut siivet. Mukana on sekä evankelisluterilaisia että ortodoksisia kirkkoja. Uusia kirkkoja tulee mukaan joka vuosi.

Tiekirkkoja on avoinna tänä kesänä 260. Aukioloajat vaihtelevat, joten tiedot on hyvä tarkistaa kirkon kohdalta. Yleisimmin ovet ovat auki 10.6. – 20.8. klo 11 – 16. Kirkoissa järjestetään jumalanpalveluksia ja vaihtelevasti muutakin ohjelmaa konserteista urkuaarioihin.

Mitäpä jos tänä kesänä kiertäisit kirkkoja teemoittain? Tiekirkojen sivustalla on voit selailla ehdotuksia erilaisista teemoista. Tosikiertäjille on tarjolla satakunta lasimaalauskirkkoa tai yli 30  keskiaikaisen kivikirkon kierros, kevyempään tyytyvälle muutama Alvar Aallon luomus. Menneiden vuosikymmenien ja -satojen puusepäntaitoja voi ihastella lukuisissa puisissa kirkkorakennuksissamme, jotka maailmalla ovat harvinaisia. Eräs kirkkokierros on vaivaisukko-kirkot. Suomesta on jäljitetty noin 180 vaivaisukkoa, joista nykypäivään on säilynyt noin 145. Viereisestä luettelosta näet ne Tiekirkot, joiden kupeessa vaivaisukko odottelee. Käy morjestamassa ja pistä lantti kouraan hyvän asian puolesta: ”Joka köyhää armahtaa, hän lainaa Herralle”.

www.tiekirkot.fi

Kaikki kirkot eivät ole Tiekirkkoja. Jos et löydä etsimääsi kirkkoa näiltä sivuilta, käytä Löydä kirkkosi -karttapalveluaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jonne on listattu Tiekirkkojen lisäksi muutkin Suomen luterilaiset kirkot.

Kuva. Aki Paavola

Hauhon Pyhän Johannes Kastajan kirkon vaivaisukko 1600-luvulta on Suomen vanhi. Sokea Bartimeus. on kerännyt varoja diakoniatyölle ainakin 1700-luvun alusta lähtien. Bartimeus on kunnostautunut myös maailmanmatkaajana ja käynyt näyttelyissä Italiassa asti.

Tue Jun 20 06:58:53 EEST 2017