Lahden Ristinkirkon ja kirkonmäen historia esillä juhlanäyttelyssä

Lahden museot ja Lahden seurakuntayhtymä ovat yhteistyössä koonneet pienoisnäyttelyn Lahden kirkonpaikan, ensimmäisen kirkon ja Ristinkirkon historiasta. Kirkonpaikka täyttää 140 vuotta, Ristinkirkko 40 vuotta.

Kaupunginmuseo ja seurakunta ovat koonneet pienoisnäyttelyn Lahden kirkonpaikan, ensimmäisen kirkon ja Ristinkirkon historiasta.

Kirkonpaikka määrättiin Lahden ensimmäisessä asemakaavassa vuonna 1878. Pyhäkkö osoitettiin Kolkanmäen lakikohdalle kauppalan pohjoislaitaan, pienen kauppalan yläpuolelle. Puukirkko rakennettiin vuonna 1890 ja sai seistä paikallaan lähes 90 vuotta ennen purkamistaan vuonna 1977.
1920-luvulla alkanut keskustelu uudesta pääkirkosta päättyi Ristinkirkon valmistumiseen vuonna 1978. Akateemikko Alvar Aalto jätti kirkollaan vahvan jäljen Lahden kaupunkikuvaan. Hän loi valon temppelin, jonka monet yksityiskohdat ja vanha Kirkkopuisto kertovat tarinaa Lahden kauppala- ja kaupunkihistorian kaikilta vuosikymmeniltä.
Näyttelyssä on esillä myös kuvanveistäjä Pentti Papinahon Ristinkirkon alttariveistoskilpailuun vuonna 1977 suunnittelemat reliefiluonnokset Tulta minä olen tullut heittämään ja Minulle on annettu kaikki valta. Papinahon ehdotukset saavuttivat kilpailussa 1. ja 4. sijan. Ristinkirkon alttariseinälle ei kuitenkaan koskaan tilattu taideteosta, vaan paikalle päätettiin sijoittaa puinen risti.
Pentti Papinahon luonnokset ovat tuore lahjoitus kuvanveistäjän perikunnalta Lahden taidemuseolle.

Juhliva kirkonmäki. Ristinkirkko 40 vuotta, kirkonpaikka 140 vuotta. Näyttely Lahden Ristinkirkossa 29.11.2018–6.1.2019 kirkon aukioloaikoina. Kirkko on avoinna joka päivä klo 10–15 sekä tilaisuuksien yhteydessä.

2018-11-23 12:31:00.0