Nyt voit varata kasteen tai vihkimisen sähköisesti

Lahden seurakuntien jäsenet voivat nyt varata sähköisesti ajan avioliittoon vihkimiselle sekä avioliiton siunaamiselle tai lapsensa kasteelle.

Kaste- ja vihkiajan varaamisen etusivu.

Kaste- ja vihkiajan voi nyt varata sähköisesti.

Lahden seurakuntien uusi sähköinen asiointipalvelu otettiin käyttöön tammikuun alussa.

Seurakuntien leireille ja retkille on voinut ilmoittautua sähköisesti jo jonkin aikaa. Nyt myös ilmoittautumiset sisältyvät samaan sähköiseen asiointipalveluun.

Linkki sähköiseen ajanvaraukseen Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Linkki ilmoittautumisiin tapahtumakohtaisesti:

Vihkimisen ja kasteen varaaminen

Avioliittoon vihkimisen, avioliiton kirkollisen siunaamisen sekä kasteen varaaminen tapahtuu sähköisellä lomakkeella, jossa voi valita päivän, jolloin juhlaa vietetään, sekä tarvittaessa myös seurakunnan kirkon tai jonkin muun tilan juhlaa varten. Varauskalenteria selaamalla voi tietyin edellytyksin valita myös papin.

Kaste-, vihki- tai avioliiton siunaamisen aika tulee varata vähintään kaksi viikkoa ennen juhlaa. Tarvittaessa varauksen voi perua viimeistään viikkoa ennen tapahtumaa.

Sähköisessä asiointipalvelussa asiakas näkee kirjauduttuaan sisään kaikki omat ilmoittautumiset, toimitus- ja tilavaraukset sekä näihin mahdollisesti liittyvät laskut (sekä avoimet että maksetut).

Vahva tunnistautuminen

Lahden seurakuntien sähköiseen asiointipalveluun päässee ns. vahvalla tunnistautumisella suomi.fi -palvelun kautta. Suomi.fi -palveluun kirjaudutaan ensimmäisen kerran esimerkiksi pankkitunnuksilla, jonka jälkeen siihen tulee tehdä oma käyttäjätunnus ja salasana sekä rekisteröityä. Sen jälkeen seurakuntien sähköistä asiointia käytetään näillä omilla tunnuksilla.

Suomi.fi -tunnistautuminen on julkishallinnon asiointipalveluiden yhteinen tunnistautumispalvelu ja se mahdollistaa tietosuojan (GDPR) mukaisen, turvallisen sähköisen tunnistautumisen.

Suomi.fi-tunnistautumisesta vastaa Väestörekisterikeskus.

Wed Jan 16 14:46:00 EET 2019