Pasi Mäkelä valittiin seurakuntayhtymän uudeksi hallintojohtajaksi

Pasi Mäkelä siirtyy Lahteen Riihimäen seurakunnan talousjohtajan tehtävästä. Kuva: Markus Luukkonen

Pasi Mäkelä on valittu Lahden seurakuntayhtymän hallintojohtajaksi. Valinnasta päätti Lahden yhteinen kirkkovaltuusto 25.9. kokouksessaan. Mäkelä on Riihimäen seurakunnan talousjohtaja ja hän on aiemmin työskennellyt muun muassa Kajaanin seurakunnan talousjohtajana sekä Padasjoen seurakunnan talouspäällikkönä. Oppiarvoltaan Pasi Mäkelä on kauppatieteiden maisteri sekä filosofian maisteri. Mäkelä on 38-vuotias ja hän asuu Lahdessa.

Päätöstä edelsi suljettu lippuäänestys, jossa kullakin valtuutetulla oli mahdollisuus antaa äänensä kelle tahansa 19:stä muodollisesti pätevästä hakijasta. Mäkelä sai 28 ääntä, ja Lahden seurakuntayhtymän nykyinen talouspäällikkö Tiina Mörsky 19 ääntä. Yksi valtuutettu äänesti tyhjää.

Hallintojohtajan tehtäviin kuuluu seurakuntien yhteisen hallinnon, talouden, henkilöstöhallinnon, ICT-toiminnan, hautaustoimen ja kiinteistötoimen johtaminen. Hallintojohtaja johtaa yhtymän virkamiesvalmistelua ja päätösten täytäntöönpanoa sekä toimii kokouksissa esittelijänä. Hän vastaa myös muun muassa strategisesta suunnittelusta sekä seurakuntayhtymän omaisuudesta.

Hallintojohtajan virka avautui haettavaksi nykyisen viranhaltijan Hannu Sarikan jäädessä eläkkeelle vuoden 2020 alussa.

Wed Sep 25 22:45:00 EEST 2019