Marja Okkola on Vuoden lastenohjaaja

Keski-Lahden seurakunnan perhetyötä tekevä lastenohjaaja Marja Okkola on valittu Vuoden lastenohjaajaksi.

Marja Okkola on valittu Vuoden lastenohjaajaksi.

Kirkon Lastenohjaajat ry:n hallitus teki valinnan saamiensa esitysten perusteella.

Vuoden Lastenohjaajan valinta julkistettiin Kirkon varhaiskasvatuksen neuvottelupäivien yhteydessä Vantaalla.

Valinnan perusteluissa korostuivat Okkolan monipuolinen toiminta ja osaaminen seurakunnan lapsityössä.

Hän on ollut mukana kehittämässä Keski-Lahden seurakunnan perhetyötä. Viime vuosina perinteisten perhemessujen ja perhekerhojen rinnalle on tullut esimerkiksi perheleirit ja kerran kuukaudessa järjestettävät parisuhdeillat.

Perinteisen perhekerhon rinnalla Keski-Lahdessa kokoontuu myös Vauvaperhekerho. Se on tarkoitettu erityisesti perheille, joihin on juuri syntynyt ensimmäinen lapsi.

Musiikki viehättää ja kutsuu ihmisiä. Musiikillista puolta onkin perhetyössä kehitetty. Niinpä

Marian kammarissa kokoontuu joka perjantai Muskari, jota Okkolan kanssa on vetämässä Aino Nipuli. Muskariin on vapaa pääsy eikä siihen tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Seurakunnan perhetyö on myös verkostoitunut kaupungin muiden lapsiperheiden kanssa toimivien tahojen kanssa. Näistä mainittakoon neuvolan ja seurakunnan yhteistyö maahanmuuttajataustaisen äitien parissa.

Marja Okkola on ollut monipuolisesti mukana myös eri tapahtumissa kuten Lahden joulukylässä ja Kärsimystie katunäytelmässä.

Okkola katsoo, että seurakuntien kannattaa kehittää perhetyötä, koska sillä tavoitetaan perheet ja seurakunnissa osataan tarjota toimintaa, joka on lapsiperheille iloksi.

Perhetyö on tärkeä osa seurakunnan perustehtävää kristillisen kasvatuksen antamisessa sekä vanhempien tukemisessa siinä.

- Perhetyössä haemme myös uusia tuulia.  Lahden seurakuntien strategian mukaisesti menemme sinne missä ihmiset ovat, eikä aina vain kutsua ihmisiä seurakunnan omiin tiloihin, Vuoden lastenohjaaja Marja Okkola kertoo.

Katso videotallenne Maria Okkolan palkitsemisesta Vantaalla (alkaa ajassa 1:07).Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Oct 02 10:18:00 EEST 2019