Lahden Seurakuntayhtymä palkittiin ensimmäistä kertaa jaettavalla KIVIpalkinnolla

Luonnonkiviteollisuutta edustava järjestö Kivi ry luovutti tänään Lahden seurakuntayhtymälle KIVIpalkinnon kiitoksena esimerkillisestä yhteistyöstä kivialan toimijoiden kanssa.

Lahden seurakuntayhtymälle KIVIpalkinnon luovuotustilaisuudessa piispa Seppo Häkkinen, Pasi Mäkelä, hautaustoimen päällikkö Mari Aartolahti ja Kivi ry:n toiminnanjohtaja Sini Laine.

Hautaustoiminnan keskusliiton koulutuspäivillä annettu tunnustus jaettiin ensimmäistä kertaa.

Lahden Seurakuntayhtymän hautaustoimen päällikkö Mari Aartolahden mukaan luonnonkivellä on merkittävä asema suomalaisilla hautausmailla. Lahdessa luonnonkiveä on hyödynnetty laajasti hautakivien lisäksi myös muistelupaikoissa.

”Hautausmailla on tärkeää luoda rauhoittava tunnelma, joka tuo lohtua ja heijastaa ikuisuutta. Suomalainen luonnonkivi vastaa näihin tarpeisiin erinomaisesti. Se on lisäksi helppohoitoinen ja kestävä materiaali, mikä on meille perusedellytys, sillä hautaustoimilain mukaisesti sitoudumme huolehtimaan hautausmaista vähintään sadan vuoden ajan viimeisen hautauksen jälkeen”, Aartolahti kertoo.

KIVIpalkinnon perusteluissa Kivi ry kiittää Lahden seurakuntayhtymää hyvästä yhteistyöstä kivialan toimijoiden kanssa ja luonnonkiven monipuolisesta hyödyntämisestä.

”Jäseniemme mukaan Lahden Seurakuntayhtymän kanssa on helppo toimia. Kiviliikkeitä varten on aina merkitty oikeat paikat hautakiville. Seurakunnan hautausmailla on helppo työskennellä ja henkilökunta opastaa ja auttaa mielellään jäsenyrityksiämme”, Kivi ry:n toiminnanjohtaja Sini Laine kiittää.

Palkintoperusteissa mainitaan myös Lahden seurakuntayhtymän tekemä ympäristötyö ja seurakunnilla on käytössä esimerkiksi kirkon ympäristödiplomi. Luonnonkivi kestävyytensä ja pienen hiilijalanjälkensä ansiosta vastaa myös seurakuntien ympäristötavoitteisiin.

”Olemme erittäin iloisia ja yllättyneitäkin siitä, että saamme ensimmäistä kertaa luovutettavan KIVIPalkinnon. Meillä on toki varsin pitkään tehty järjestelmällistä työtä luonnonkiven hyödyntämisen ja ylipäätään sidosryhmäyhteistyön kehittämisen kanssa”, Aartolahti toteaa.

Lahdessa on viisi hautausmaata.

2020-03-10 14:42:00.0