Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset jatkuvat toistaiseksi - muu oma toiminta keskeytetään 15. huhtikuuta asti

Koronaviruksen leviäminen Suomessa aiheuttaa runsaasti muutoksia Lahden seurakuntien toimintaan. Kirkon lakisääteiset tehtävät järjestetään edelleen. Seurakunnan perustehtävän kannalta keskeisessä roolissa ovat jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset, joita ovat kasteet, vihkimiset ja hautaan siunaamiset.

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset jatkuvat Lahden seurakunnissa, mutta varotoimin. Seurakuntakohtaisesti messuja voidaan muuttaa sanajumalanpalveluksiksi, eli ehtoollinen voidaan jättää jakamatta. Kirkkokahveista luovutaan. Kirkkosaleissa ennen jumalanpalvelusta pinnat ja ovenkahvat puhdistetaan ja virsikirjat poistetaan käytöstä. Jumalanpalveluksen alussa kirkkoväkeä ohjeistetaan välttämään kättelyä. Ehtoollisen vietossa alttarikaiteella pyritään pitämään väljyyttä. Kolehti kerätään pitkällä haavilla tai jätetään kirkossa oleviin koreihin. Kaikki ehtoollisen valmistelijat ja toimittajat huolehtivat käsien puhtaudesta pesulla ja käyttämällä käsidesiä. Siunauskappeleissa virsikirjat poistetaan käytöstä toistaiseksi.

Päätökset ovat voimassa toistaiseksi. Pidemmälle meneviä toimenpiteitä tehdään tarpeen mukaan, ja tilannetta seurataan jatkuvasti.

Toiminta, joka ei ole välttämätöntä, keskeytetään

Muu toiminta keskeytetään 15. huhtikuuta asti. Keskeytykset koskevat seurakuntien tiloissa järjestettäviä tapahtumia ja tilaisuuksia, leirejä sekä seurakunnan kaikkea viikkotoimintaa. Muutokset astuvat voimaan välittömästi ja koskevat jo esimerkiksi alkavan viikonlopun tapahtumia. Seurakuntien tiloja on varattu myös erilaiseen yhdistys- ja viriketoimintaan, ja myös niiden keskeyttämistä suositellaan. Tilaisuuksien peruminen on maksutonta.

Poikkeuksena kouluissa järjestettävä iltapäivätoiminta jatkuu niin pitkään kuin työskentely kouluissa jatkuu. Samoin rippikouluryhmät voivat jatkaa opiskelua opettajansa johdolla. Koulujen iltapäivätoiminnan ja rippikouluryhmien osalta seurataan tiiviisti aluehallintoviraston ohjeita.

Seurakunnissa vahvistetaan henkistä tukea ja sähköisiä palveluita

Kirkon tehtävänä on kriisin aikana pitää yllä toivoa sekä henkistä ja hengellistä kestävyyttä. Seurakunnissa pyritään lieventämään yksinäisyyttä ja muita kielteisiä ilmiöitä, joita seuraa avointen kokoontumisten vähentämisestä.

Päivystävä pappi on tavattavissa ma-pe klo 12-15 osoitteessa Vapaudenkatu 6, 2. krs. Päivystävään pappiin voi olla yhteydessä myös puhelimitse numerossa 044 719 1475. Rohkaisemme olemaan matalalla kynnyksellä yhteydessä myös muihin seurakuntien työntekijöihin. Heidän yhteystietonsa löytyvät osoitteesta www.lahdenseurakunnat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Palveleva puhelin on avoinna joka ilta klo 18-24 numerossa 0400 22 11 80. Operaattori veloittaa puhelusta liittymäsopimuksesi mukaisen hinnan (pvm/mpm).

Sunnuntaina klo 10 jumalanpalveluksia voi kuunnella myös netin kautta, Keski-Lahden, Launeen ja Nastolan kirkoista, linkki https://www.lahdenseurakunnat.fi/tutki-uskoa/kuuntele-jumalanpalveluksiaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Uutta tietoja päivitetään Lahden seurakuntayhtymän verkkosivuille ja tietoa jaetaan myös seurakuntayhtymän sosiaalisissa kanavissa.

Lahden seurakuntayhtymä seuraa terveysviranomaisten ohjeita.

Lisätiedot: Kari Eskelinen, valmiuspäällikkö, 044 719 1213, kari.eskelinen@evl.fi

2020-03-13 12:39:00.0