Koronavirustilanne muuttaa hautaustoimen käytäntöjä, asiakaspalvelupisteissä siirrytään sähköiseen asiointiin

TIEDOTETTA TÄYDENNETTY 19.3.2020 KLO 13.42

Suomen hallitus ilmoitti 16. maaliskuuta lisätoimenpiteistä koronavirustilanteen hoitamiseksi. Toimenpiteiden tarkoituksena on suojata väestöä sekä turvata yhteiskunnan ja talouselämän toiminta. Hallituksen linjausten vuoksi Lahden seurakuntayhtymän hautaustoimessa otetaan tästä päivästä lähtien käyttöön seuraavat linjaukset, jotka ovat voimassa toistaiseksi. Seurakuntayhtymän linjaukset perustuvat valmiustilalainsäädäntöön ja käytettävissä olevan kylmiökapasiteetin riittävyyteen.

Siunaustilaisuudessa on läsnä yhteensä enintään 10 henkilöä, pappi ja kanttori mukaan lukien. Vahtimestari ei ole paikalla samassa tilassa. Omaiset voivat halutessaan itse järjestää ja toteuttaa siunaustilaisuuden videolähetyksen (streamaus), jolloin muut voivat seurata tilaisuutta etäyhteydellä. Omaisia pyydetään odottamaan siunaustilaisuuksien alkua salin ulkopuolella ja huomioimaan, että yli 10 hengen kokoontumiset on kielletty.

TÄYDENNYS Piispat ovat 18.3. tarkentaneet 16.3. seurakunnille antamaansa ohjetta. Hautaan siunaamisissa voivat olla läsnä vainajan kaikkein lähimmät omaiset, vaikka tämä ylittäisikin annetun 10 henkilön rajan. Lähimmillä omaisilla tarkoitetaan vainajan puolisoa, lapsia ja vanhempia. Muilta osin piispojen aiempi linjaus jumalanpalveluksista ja kirkollisista toimituksista on edelleen voimassa.

Haudalla tapahtuvaa siunaamista suositaan. Myös haudalla tapahtuvissa siunauksissa ja uurnanlaskuissa henkilömäärä on maksimissaan 10 henkilöä. Muistotilaisuudet ovat omaisten järjestämiä tapahtumia, eivätkä seurakuntien työntekijät nykyisen poikkeustilan aikana osallistu muistotilaisuuksiin. Suositellaan muistotilaisuuden järjestämistä suurempana tilaisuutena myöhemmin koronatilanteen rauhoituttua.

TÄYDENNYS Muistotilaisuuksia ei toistaiseksi voida järjestää seurakuntien tiloissa.

Normaalioloissa vainajan siunaus ja mahdollinen tuhkaus tehdään 2-4 viikon kuluessa kuolemasta. Vaihtoehtoisesti vainaja voidaan poikkeuksellisesti tuhkata nyt ja siunata 2-5 viikon kuluessa kuolemasta.

Omaisia ja hautaustoimistoja pyydetään myös huomioimaan, että hautausmaiden toimistot ja seurakuntayhtymän asiakaspalvelupiste palvelevat asiakkaita ainoastaan puhelimitse ja sähköpostitse.

Seurakuntayhtymän asiakaspalvelupisteissä siirrytään sähköiseen asiointiin

Lahden seurakuntayhtymän asiakaspalvelupisteissä siirrytään 19.3. alkaen sähköiseen asiointiin. Muutos on voimassa 15.4. saakka. Tapaamisia järjestetään vain ennalta sopien ja erityisen painavien perusteiden takia.

Sähköinen asiointi koskee diakoniavastaanottoja kaikilla kirkoilla, Nastolan seurakuntatalossa, Liipolan seurakuntakeskuksessa ja Vapaudenkatu 6:ssa, asiakaspalvelupisteitä Vapaudenkatu 6:ssa ja Nastolan seurakuntatalossa, keskusrekisterin ja hautaustoimen palveluita sekä kaikkia Kirkkokatu 5:n toimistoja.

Lisätiedot:

Mari Aartolahti, hautaustoimen päällikkö, 044 719 1416, mari.aartolahti@evl.fi