Lahden seurakuntayhtymän uusissa soittoringeissä otetaan yhteyttä kirkkoon kuuluviin ikäihmisiin sekä lapsiperheisiin

Lahden seurakunnat aloittavat 20. huhtikuuta alkavalla viikolla kirkkoon kuuluvien ikäihmisten kontaktoimisen. Puhelinsoitot on suunniteltu täydentämään jo aiemmin aloitettua palvelua, jossa Lahden kaupunki ottaa yhteyttä kaikkiin 80 vuotta täyttäneisiin lahtelaisiin. ”Yli 70-vuotiaita on velvoitettu pysymään kotioloissa. Ikäihmisille voi olla vaikeaa löytää aitoa vuorovaikutusta, ja pitkä poikkeusaika voi tuntua rasittavalta ja ahdistavalta. Haluamme tarjota henkistä tukea”, kertoo Lahden seurakuntayhtymän valmiuspäällikkö Kari Eskelinen. 20. huhtikuuta alkaen seurakuntien työntekijät ottavat kahden viikon aikana suoraan yhteyttä 79-vuotiaisiin seurakunnan jäseniin. 4. toukokuuta alkaen soitetaan kahden viikon aikana 78-vuotiaille seurakunnan jäsenille. Puhelinsoitoissa edetään ikäluokka kerrallaan ja niitä jatketaan poikkeusolojen ajan. Tavoitteena on tavoittaa systemaattisesti kaikki ikäluokkiin kuuluvat lahtelaiset kirkon jäsenet.

Lahden seurakuntayhtymän lastenohjaajat aloittavat 20. huhtikuuta puhelinsoitot lahtelaisille lapsiperheille. Kun lapset opiskelevat kotona ja monet vanhemmatkin tekevät työnsä etänä, perheissä vietetään hyvin erilaista arkea kuin normaalioloissa. Ajatuksena on kysellä ja kartoittaa ne perheet, jotka kaipaavat esimerkiksi ruoka-apua, taloudellista apua, koululaisten läksytukea tai perheneuvonnan tai muuta keskusteluapua ja ohjata heidät tarvittavan avun piiriin.

Seurakuntien puhelinpäivystys laajenee

Lahden seurakuntayhtymä tarjoaa koronavirusepidemian aikana laaja-alaista keskusteluapua, jotta kenenkään ei tarvitse jäädä huoltensa kanssa yksin. Puhelinpalveluita on paketoitu uudelleen, ja niissä on huomioitu nyt myös muun muassa perheiden ja parisuhteiden tarpeet. Uudet päivystysajat ovat voimassa 20.4. lähtien.

Soita - me kuuntelemme (Lahden seurakunnat)

050 464 6068 ma-su klo 9-18. Numeroon voi ottaa yhteyttä, jos koronaepidemian aiheuttamat poikkeusolot mietityttävät tai ahdistavat. Puhelinnumerossa vastaavat Lahden seurakuntien työntekijät.

Palveleva puhelin (valtakunnallinen)

0400 22 11 80 ma-su klo 18-24. Ilta-aikoina keskusteluapua saa kirkon valtakunnallisesta Palvelevasta puhelimesta.

Lahden perheneuvonnan päivystys

044 719 1535 ma-pe klo 9-15. Lahden seurakuntayhtymän perheneuvonnan oma puhelinpäivystys tarjoaa keskusteluapua parisuhteen ja perheen kysymyksissä.

Lahden päivystävä pappi

044 719 1475 ma-pe klo 12-15. Numeroon voi soittaa, kun haluaa puhua päivystävän papin kanssa.

Lisää suoria verkkolähetyksiä

Lahden seurakuntayhtymä kehittää myös jumalanpalvelustoimintaansa verkossa. Seurakuntayhtymä tarjoaa 19.4.-10.5.2020 suorat lähetykset Lahden neljästä paikallisseurakunnasta. Ensimmäinen sanajumalanpalvelus striimataan Joutjärven kirkosta sunnuntaina 19. huhtikuuta klo 10. Tätä seuraavat verkkolähetykset Launeelta, Nastolasta ja Salpausselältä. Kaikkia lähetyksiä voi seurata suorana Lahden seurakuntayhtymän YouTube-tilillä, ja linkki löytyy myös seurakuntayhtymän verkkosivuilta. Striimauspalvelut tuottaa lahtelainen mediatoimisto Inspiroiva Creative.

2020-04-17 15:48:42.0