Lahden seurakunnissa lisätään maskien käyttöä – kuoro- ja orkesteritoiminta jää epidemian kiihtymisen takia tauolle

Koska koronavirusepidemia on edennyt Lahdessa kiihtymisvaiheeseen, Lahden seurakuntayhtymässä on otettu käyttöön uusia ohjeita ja käytäntöjä. Toimenpiteillä pyritään kiihtymisvaiheen torjumiseen ja epidemian leviämisen estämiseen. Linjaukset ovat astuneet voimaan välittömästi ja ovat voimassa 31.12.2020 asti, jollei alueellinen tilannearvio muutu ratkaisevasti.

Asiakaspalvelupisteet pysyvät toistaiseksi avoinna. Myös jumalanpalveluksia, kauneimpia joululauluja sekä muita tapahtumia ja viikkotoimintaa voidaan yhä järjestää varotoimin. Lahden seurakuntien voimassa olevia varotoimia ovat esimerkiksi osallistuminen tilaisuuksiin vain terveenä, käsien pesu ja desinfiointi, vähintään 1 metrin turvavälit, maskien käyttö aina kun lähikontaktia ei voi välttää, siivouksen ja puhtaanapidon tehostaminen, striimattavien tapahtumien lisääminen sekä kävijämäärien rajoittaminen. Rajoitukset ovat tilakohtaisia - esimerkiksi Ristinkirkkoon voidaan ottaa korkeintaan 330 henkilöä.

Lahden seurakuntien kuorotoiminta, sisältäen harjoittelun ja konsertit, jää kuitenkin epidemiatilanteen vuoksi tauolle. Myös Lahden seurakuntien puhallinorkesteri jää tauolle. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että Lahden Gospelkuoron harjoittelu ja konserttitoiminta keskeytetään. Mikäli epidemian alueellinen tilannearvio muuttuu ratkaisevasti parempaan suuntaan, toiminnan keskeyttäminen voidaan tarvittaessa purkaa nopeasti.

Työntekijät käyttävät työpäivänsä aikana pääsääntöisesti kasvomaskia tai -visiiriä. Maskeja käytetään pääsääntöisesti kaikessa kokoavassa toiminnassa. Maskia ei tarvitse käyttää, jos työskentely tapahtuu etäolosuhteissa tai muuten täysin itsenäisesti. Papit ja muut työntekijät eivät työtehtävissään toistaiseksi osallistu tai jää viettämään kirkollisten toimituksien jälkeisiä perhejuhlia.

Lahden seurakuntayhtymä ei edellytä seurakuntalaisilta kasvomaskien käyttöä, mutta suosittelee sitä. Kasvomaskin käyttösuositus koskee yli 15-vuotiaita, lukuun ottamatta sellaisia henkilöitä, jotka eivät terveydentilansa vuoksi voi käyttää maskia.

Järjestäjä on vastuussa tapahtuman turvallisuudesta. Niissä tapauksissa, kun ulkopuolinen taho järjestää konsertteja tai muuta toimintaa Lahden seurakuntien kirkoissa tai muissa tiloissa, vastuu turvallisuudesta kuuluu järjestäjälle.

Lisätiedot: Kari Eskelinen, valmiuspäällikkö, 044 719 1213, kari.eskelinen@evl.fi

2020-11-20 12:54:05.0