Lahden seurakunnat osallistuu Lahden kaupungin ympäristöpääkaupunkivuoteen runsaalla ohjelmalla

Lahden seurakunnat osallistuu Lahden ympäristöpääkaupunkivuoteen 2021 useilla erilaisilla tapahtumilla. Lahden Vihreä kirkko 2021 -vuoden teemoja ovat luonnosta ja ympäristöstä saatava henkinen hyvinvointi, positiivisen luontokokemuksen tukeminen ja ympäristökasvatus sekä yhteistyö- ja osallistumismahdollisuuksien luominen eri toimijoille.

”Ympäristöpääkaupungin teemat sopivat hyvin seurakuntien toimintaan. Toivon mukaan tästä jää lahtelaisille positiivinen ajatus luonnosta ja ympäristöstä henkisenä, fyysisenä ja hengellisenä voimavarana sekä hyvinvoinnin lähteenä”, sanoo Lahden Vihreä kirkko 2021 -teemavuotta koordinoiva seurakuntayhtymän yhteiskunnallisen työn pastori Tomi Alasalmi.

Seurakuntayhtymässä ympäristövuosi nähdään mahdollisuutena verkostoitua ja tehdä laaja-alaista ympäristöaiheista yhteistyötä, jota voi jatkaa myös teemavuoden jälkeen. ”Ajatuksemme on, että seurakunnat saisivat uusia ihmisiä mukaan toimintaan ja että ympäristöasiat kiinnostaisivat seurakuntalaisia entistä enemmän ja että tavoittaisimme eri ikäryhmät.”

Perinteisen seurakuntatoiminnan lisäksi tapahtumiin on haettu totuttuun nähden uutta näkökulmaa ja yhteistyötä. Tästä esimerkkinä on opiskelijoille ja nuorille aikuisille järjestettävä lähetyssymposium, jossa käsitellään vihreän teknologian työllistävää vaikutusta ja sitä, miten se on osa seurakuntien kehitysyhteistyöprojekteja. Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Lahden ammattikorkeakoulun ja elinkeinoelämän kanssa.

Lahden kaupunginkirjaston kanssa yhteistyössä järjestettävään luentosarjaan on tulossa nimekkäitä henkilöitä puhumaan ympäristöstä eri näkökulmista. Esimerkiksi ympäristötutkija Panu Pihkala käsittelee ympäristöahdistuksen teemoja.

Yhteistyössä Lahden kaupungin ympäristökasvatuksen kanssa suunniteltiin puolestaan rippikouluihin ympäristöasioiden koulutuspaketti. ”Tarjolla on kokemuksellinen kokonaisuus, jossa tarjotaan positiivista luontokokemusta, omien tunteiden käsittelyä ja ympäristöasioiden työstämistä osana omaa maailmankuvaa”, kertoo Alasalmi.

Teemavuoden ajan on kaikilla mahdollisuus osallistua joka kuukausi luontoaiheiseen pyhiinvaellukseen jossain päin Lahtea. Lisäksi ohjelmassa on konserttisarja sekä luontoaiheisia messuja.

Tapahtumat tulevat Lahden seurakuntien tapahtumakalenterin lisäksi ympäristöpääkaupunki GreenLahden tapahtumakalenteriin.

Lisätiedot: Tomi Alasalmi, vs. yhteiskunnallisen työn pastori, 044 719 1288, tomi.alasalmi@evl.fi

2020-12-18 14:07:19.0