Lahden seurakuntien talviloman rippileirit siirretään myöhempään ajankohtaan

Lahden seurakuntien rippileirit on päätetty siirtää koulujen talvilomalta myöhempään ajankohtaan, ensisijaisesti alkukesään. Rippileirit siirretään valitsevan koronaviruspandemian takia. Talviloman päivärippikouluryhmä on pieni ja se toteutuu suunnitellusti turvallisuus huomioiden. Kaikkiin siirtyvien leirien rippikoululaisten perheisiin ollaan yhteydessä uusista leirien ja konfirmaatioiden päivämääristä.

”On todella harmillista, että joudumme siirtämään leirejä. Meille on kuitenkin tärkeää toimia yhteisten ohjeiden mukaan ja huomioida nuorten, perheiden ja työntekijöiden turvallisuus,” kertoo johtava nuoriso- ja rippikoulutyön pappi Reetta Kalteenmäki

Kaikille, joiden leiri siirtyy, tarjotaan myös mahdollisuus käydä rippikoulu talvilomalla pienessä ryhmässä päiväleirinä. ”Osalle nuorista juuri tämä ajankohta olisi hyvä hetki suorittaa rippikoulu. Päivärippikoulu on hyvä vaihtoehto, mutta monelle juuri leiri on todella merkittävä asia. Siksi pyrimme tekemään leirikokemuksen mahdolliseksi kaikille, jotka sitä toivovat”, kertoo Kalteenmäki.

Ennen päätöstä haastateltiin rippikoululaisten perheitä, ja monet ovat jo osanneet varautua muutoksiin. ”Toivottavasti kesään mennessä tilanne rauhoittuu ja pääsemme silloin pitämään rippileirejä. Jos jotain pandemia on opettanut, niin epävarmuudessa elämistä. Suunnitelmien siirtyminen tai peruuntuminen on aina harmillista”, kommentoi Kalteenmäki.

Lahden seurakuntien rippileirejä jouduttiin siirtämään myös viime vuonna koronaviruspandemian takia. Osalle leireistä jouduttiin etsimään uusi ajankohta ja paikka. Lapin rippikoulut pidettiin Etelä-Suomessa ja ulkomaan rippikoulut Suomessa syyslomalla. Tänä vuonna Lahden rippikouluihin osallistuu noin 900 nuorta.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä tiedotti maanantaina 1. helmikuuta, että lasten ja nuorten sisätiloissa toimivat harrastusryhmät voidaan käynnistää uudelleen turvallisuusseikat erityisesti huomioiden. Myös Lahden seurakunnat käynnistää uuden ohjeistuksen mukaisesti omia alle 20-vuotiaiden harrastusryhmiä.

Varhaiskasvatuksen eli alle kouluikäisten toimintaa on jatkettu koko syksyn ja alkutalven ajan ja se jatkuu entisellään. Aikuisten eli 20 vuotta täyttäneiden harrastus- ja ryhmätoiminta on Lahden seurakunnissa yhä tauolla.

Lisätiedot:

Reetta Kalteenmäki, johtava nuoriso- ja rippikoulutyön pappi, 044 719 1472, reetta.kalteenmaki@evl.fi

Kari Eskelinen, valmiuspäällikkö, 044 719 1213, kari.eskelinen@evl.fi

2021-02-04 08:45:00.0