Lahden seurakunnat avaa jumalanpalveluksiaan rajoitetusti 21.2. lähtien – ilmoittautumiset ennakkoon seurakuntatoimistoon

Lahden seurakunnat on avaamassa rajoitetusti jumalanpalveluksiaan seurakuntalaisille sunnuntaista 21.2. lähtien. Jumalanpalveluksien ja ehtoollisenvieton avaamista on kyselty ja odotettu hartaasti. Lahden seurakunnissa on etsitty yhteistyössä Mikkelin piispa Seppo Häkkisen kanssa mallia, jolla jumalanpalvelukset voidaan toteuttaa turvallisesti ja koronavirusepidemian kiihtymisvaiheen kokoontumisrajoitukset ja muut suositukset huomioiden.

Jumalanpalveluksissa noudatetaan tarkkoja varotoimenpiteitä. Kirkoissa ryhmitytään jumalanpalvelusten toimittajat mukaan lukien enintään 10 henkilön osastoihin. Osastot käyttävät omia sisäänkäyntejä, ja eri osastojen ihmiset eivät sekoitu missään vaiheessa tilaisuutta. Myös ehtoollinen jaetaan osastoittain. Osastoissa noudatetaan perhekuntien välillä 2 metrin turvavälejä sekä käytetään maskia.

Osastojen lukumäärä on sovittu tilakohtaisesti huomioimalla kirkon koko, kulkureitit ja sisäänkäyntien lukumäärä. Esimerkiksi Launeen kirkkoon voidaan turvallisesti sijoittaa maksimissaan 40 henkilöä siten, että kirkkosaliin tullaan pääovesta tai sakastin sisäänkäynnistä, sivusaliin sivusiiven päätyovesta ja alasaliin alaoven kautta. Ristinkirkkoon otetaan enimmillään 50, Joutjärven kirkkoon 30, Nastolan kirkkoon 20, Mukkulan kirkkoon 10, Salpausselän kirkkoon 10 ja Jalkarannan seurakuntakotiin 10 henkilöä.

Mikäli messut täyttyvät, kirkoissa järjestetään tarvittaessa lyhyitä ehtoollishartauksia. Kaikkiin tilaisuuksiin ilmoittaudutaan ennakkoon seurakuntatoimiston yhteiseen palvelunumeroon 044 7194 629. Numerossa palvellaan ma-to klo 9-15 ja pe klo 9-12. Ilmoittautuessa jätetään nimi ja puhelinnumero sekä tieto, mihin kirkkoon haluaa mennä. Ilmoittautumisen yhteydessä seurakuntalaiselle annetaan tieto, mihin osastoon hänet kirkossa sijoitetaan.
Jumalanpalveluksia voi edelleen seurata myös Lahden seurakuntien YouTube-kanavalla sekä paikallisseurakuntien sometileillä. Lahden seurakuntien muu aikuisille tarkoitettu kokoava toiminta on tauolla 28. helmikuuta asti.

Jumalanpalvelukset ja ehtoollishartaudet su 21.2.:

(ennakkoilmoittautumiset seurakuntatoimistoon, puh. 044 7194 629, ma-to klo 9-15 ja pe klo 9-12)

Ristinkirkko: klo 10 messu, klo 11.30 ehtoollishartaus (tarvittaessa)

Mukkulan kirkko: klo 10 messu, klo 11.30 ehtoollishartaus (tarvittaessa)

Launeen kirkko: klo 10 messu, klo 11.30 ehtoollishartaus (tarvittaessa)

Joutjärven kirkko: klo 10 messu, klo 11.30 ehtoollishetki (tarvittaessa), klo 12 ehtoollishetki (tarvittaessa)

Salpausselän kirkko: klo 10 messu, klo 11 ehtoollishetki (tarvittaessa), klo 12 ehtoollishetki (tarvittaessa)

Jalkarannan seurakuntakoti: klo 17 messu, klo 18 ehtoollishetki (tarvittaessa), klo 19 ehtoollishetki (tarvittaessa)

Nastolan kirkko: klo 10 messu, klo 11.30 viikkomessu (tarvittaessa), klo 15 viikkomessu (tarvittaessa)

Lisätiedot: Riku Suokas, varavalmiuspäällikkö, 044 7191 260, riku.suokas@evl.fi

Wed Feb 17 08:23:00 EET 2021