Lahden seurakuntien luento- ja keskustelusarja Puhetta pyhästä tarttuu luontoon – "Tuoreita ja raikkaita näkökulmia ympäristöstä ja ekologisesta vastuusta"

Osana Lahden ympäristöpääkaupunkivuotta Lahden seurakuntien Puhetta pyhästä -tapahtumat käsittelevät tänä vuonna luontoa ja ympäristöä.
Lahden kaupunginkirjaston kanssa yhteistyössä järjestettävä keskustelu- ja luentosarja pohjautuu vierailijoihin, jotka ovat tulleet tunnetuksi omalla alallaan ja joista osalla on siteitä myös Päijät-Hämeeseen.

Kevätkauden aloittaa Riikka Kaihovaaran ja Mika K.T. Pajusen keskustelu pyhästä, henkisyydestä ja hengellisyydestä sekä ihmisen suhteesta luontoon ja ympäristöön.
Kaihovaara on toimittaja, kirjailija ja dokumentaristi, joka kertoo haaveilevansa omavaraisuudesta ja tuntee vieraantuneensa sivilisaatiosta.
– Vaikka olen agnostikko, tunnistan itsessäni hengellisyyden kaipuun, tarpeen ammentaa merkityksellisyyttä ja voimaa pyhästä, Kaihovaara kuvailee.
Pajunen on teologian tohtori, sekä luterilaisen että anglikaanisen kirkon pappi, joka on erikoistunut hiljaisuuden, hengellisyyden ja pyhän kokemisen kysymyksiin.
– Pyhää ei voi rajata vain jollekin osa-alueelle tai tuonpuoleiseen. Se vaikuttaa kaikkeen ja kaikessa myös silloin, kun siitä ei puhuta, sanoo Pajunen.

Luentosarjaa järjestävä Lahden seurakuntien ympäristötoimikunnan puheenjohtaja Kai Henttonen kertoo, että luento- ja keskustelusarjassa ajatuksena on nostaa esiin tuoreita, raikkaita ja myös tutkimukseen pohjautuvia näkökulmia ympäristöasioista ja ekologisesta vastuusta.
– Sarjassa käydään henkilöiden kautta keskustelua, joka rikkoo tarkoituksella klassista kirkollista puhetta. Myös yleisö pääsee esiintyjien kanssa keskustelemaan.

Huhtikuussa tietokirjailija, dosentti Panu Pihkala luennoi ympäristötunteista. Ympäristöasiat herättävät monenlaisia tunteita syyllisyydestä ylpeyteen sekä surusta helpotukseen.

Syksylle on suunnitteilla ekumeenista puhetta luonnosta.
– Tavoitteena on hahmottaa eri kirkkokuntien näkemyksiä luonnosta, luomakunnasta ja ihmisestä osana niitä, Henttonen kertoo.
Toinen syksyn teemoista on luonnontiede, kosmologia sekä kriittinen uskontopohdiskelu, jolloin yhden tilaisuuden pitää Kari Enqvist.

Lisätiedot:
Tomi Alasalmi, yhteiskunnallisen työn pastori, 044 719 1288, tomi.alasalmi@evl.fi
Kai Henttonen, ympäristötoimikunnan puheenjohtaja, 044 305 1150, kai.henttonen@outlook.com

Kevään ohjelma: Puhetta pyhästä -ympäristöaiheiset luennot

​​​​
Striimataan Lahden kaupunginkirjaston Facebook-sivuilla: facebook.com/lahdenkaupunginkirjasto
Ke 24.2. klo 18 Riikka Kaihovaara ja Mika Pajunen: Keskustelu pyhästä, henkisyydestä ja hengellisyydestä sekä ihmisen suhteesta luontoon ja ympäristöön
Ke 14.4. klo 18 Panu Pihkala: Ympäristö ja tunteet: lahtelaista ympäristöylpeyttä?

2021-02-18 09:50:00.0