Kokoava toiminta tauolla 30.4. asti - jumalanpalveluksiin pääsee rajoitetusti, ja YouTubessa on pääsiäisenä vilkasta ohjelmaa

Lahden seurakunnat jatkaa oman kokoavan toiminnan katkoa 30.4. asti koronavirusepidemian ja sen leviämisvaiheen takia. Siten aikuisten ja nuorten harraste-, kerho- ja muu viikkotoiminta sekä leirit ja retket ovat tauolla. Toimintaa kehitetään kuitenkin sähköisissä kanavissa, ja jotkin ryhmät, kuten kuorot, ovat jatkaneet harjoittelua verkkoyhteyksien avulla koko epidemian ajan. Marian Kammari ja missiokaupat ovat kiinni sekä kaikki vapaaehtoistoiminta on keskeytetty. Asiakaspalvelu palvelee 30.4. asti vain sähköisesti.

Lahden seurakunnat avasi maaliskuussa jumalanpalveluksiaan tarkoin varotoimenpitein, ja niiden järjestämistä jatketaan. Kirkoissa ryhmitytään jumalanpalvelusten toimittajat mukaan lukien enintään 6 henkilön osastoihin. Osastot käyttävät omia sisäänkäyntejä, ja eri osastojen ihmiset eivät sekoitu missään vaiheessa tilaisuutta. Myös ehtoollinen jaetaan osastoittain. Osastoissa noudatetaan perhekuntien välillä 2 metrin turvavälejä sekä käytetään maskia.

Osastojen lukumäärä on sovittu tilakohtaisesti huomioimalla kirkon koko, kulkureitit ja sisäänkäyntien lukumäärä. Mikäli messut täyttyvät, kirkoissa järjestetään tarvittaessa lyhyitä ehtoollishartauksia. Kaikkiin tilaisuuksiin ilmoittaudutaan ennakkoon seurakuntatoimiston yhteiseen palvelunumeroon 044 7194 629. Numerossa palvellaan ma-to klo 9-15 ja pe klo 9-12.

Jumalanpalveluksia voi edelleen seurata myös Lahden seurakuntien YouTube-kanavalla sekä paikallisseurakuntien sometileillä. Sosiaalisissa kanavissa on palmusunnuntaista alkavalla pääsiäisviikolla vilkasta ohjelmaa.

Lahden seurakunnissa käynnistetään myös uudelleen vuonna 2020 aloitetut ikäihmisten puhelinsoitot. Seurakunnista soitetaan huhti-toukokuun aikana kaikille seurakuntalaisille, jotka ovat täyttäneet tai täyttävät tänä vuonna 82-83 vuotta.

Lahden seurakuntien iltapäiväkerhot, varhaiskasvatuksen eli alle kouluikäisten toiminta sekä alle 12-vuotiaiden kerhotoiminta jatkuvat toistaiseksi. Perhekerhot ja muskarit, joissa on mukana myös aikuisia, ovat kuitenkin tauolla.

Talvilomaviikolla ei järjestetty rippikoululeirejä. Leirit siirretään rippikouluvastaavien valmisteleman suunnitelman mukaisesti myöhempään ajankohtaan. Muutoksista on tiedotettu leiriläisille ja heidän vanhemmilleen.

Seuraa pääsiäisviikon lähetyksiä Lahden seurakuntien YouTube-kanavalla:

28.3. klo 10 palmusunnuntain messu Nastolassa
28.3. klo 17 Kipinämessu
1.4. klo 19 kiirastorstain iltakirkko Joutjärvellä
2.4. klo 10 pitkäperjantain sanajumalanpalvelus Joutjärvellä
2.4. klo 20 Näenkö sua enää – Ilta ja Miikka Kallio Ristinkirkossa
3.4. klo 23 pääsiäisyön Tuomasmessu Ristinkirkossa
4.4. klo 10 pääsiäispäivän messu Launeella
5.4. klo 10 2. pääsiäispäivän messu Launeella

Lisätiedot: Kari Eskelinen, valmiuspäällikkö, 044 719 1213, kari.eskelinen@evl.fi

2021-03-25 14:30:17.0