Jumalanpalvelusten ja kirkolliset tilaisuuksien henkilömäärä nousee kesäkuun alussa – aikuisten toiminta tauolla 13.6. saakka

Lahden seurakunnat päivittää Päijät-Hämeen alueellisen koronayhteistyöryhmän suosituksesta omia kokoontumisiin liittyviä ohjeita ja rajoituksia.

Kirkollisten toimitusten suurin sallittu henkilömäärä ja jumalanpalvelusten osastojen suurin sallittu henkilömäärä korotetaan 1.6. alkaen 6 hengestä 10 henkeen. Seurakuntien aikuisille suunnatun kokoavan toiminnan katkoa jatketaan kahdella viikolla 13.6. asti.

Lasten ja nuorten 1.6. lähtien alkavaa kesätoimintaa suunnitellaan toistaiseksi normaalisti. Kokoontuminen on sallittua ulkotiloissa.

Jumalanpalveluksia koskeva ohje pysyy muuten ennallaan. Kirkoissa ryhmitytään jumalanpalvelusten toimittajat mukaan lukien enintään 10 henkilön osastoihin. Osastot käyttävät omia sisäänkäyntejä, ja eri osastojen ihmiset eivät sekoitu missään vaiheessa tilaisuutta. Myös ehtoollinen jaetaan osastoittain. Osastoissa noudatetaan perhekuntien välillä 2 metrin turvavälejä sekä käytetään maskia.

Osastojen lukumäärä on sovittu tilakohtaisesti huomioimalla kirkon koko, kulkureitit ja sisäänkäyntien lukumäärä. Mikäli messut täyttyvät, kirkoissa järjestetään tarvittaessa lyhyitä ehtoollishartauksia. Kaikkiin tilaisuuksiin ilmoittaudutaan ennakkoon seurakuntatoimiston yhteiseen palvelunumeroon 044 7194 629. Numerossa palvellaan ma-to klo 9-15 ja pe klo 9-12.

Jumalanpalveluksia voi edelleen seurata myös Lahden seurakuntien YouTube-kanavalla sekä paikallisseurakuntien sometileillä.

Lisätiedot: Kari Eskelinen, valmiuspäällikkö, 044 719 1213, kari.eskelinen@evl.fi

Tue May 18 14:25:59 EEST 2021