Tiukkaa taloudenpitoa höllätään hieman – 550 000 euroa lisää Lahden seurakuntien vuoden 2022 talousarvioon

Lahden seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto päätti keskiviikkona vuoden 2022 talousarvioraamista. Ensi vuoden toimintakuluiksi hyväksyttiin 21 216 000 euroa. Hallintojohtaja Pasi Mäkelä ehdotti keskiviikkona kirkkovaltuustolle, että toimintakuluja lisätään 550 000 eurolla verrattuna yhteisen kirkkoneuvoston valmistelemaan esitykseen. Summasta 200 000 euroa varataan vuoden 2022 seurakuntavaalien ja vireillä olevan rakenneselvityksen kuluihin. Rohkeaa ehdotusta kannatettiin laajasti.

Mäkelä perusteli menolisäyksiä sillä, että Lahden seurakuntien talous on vakaalla pohjalla, ja taustalla on useita peräkkäisiä ylijäämäisiä vuosia. Kokonaiskehys on Mäkelän mukaan asetettu vuodesta toiseen tarpeettoman ahtaaksi. ”Olemme joutuneet leikkaamaan toimintakuluja, koska olemme halunneet, että vuosikatteella katetaan sekä investoinnit että lainanlyhennykset.”
Ensi vuoden kirkollisverotuotoiksi arvioidaan 18 miljoonaa euroa. Investointien kokonaismääräksi hyväksyttiin 2,7 miljoonaa euroa.

Vuoden 2020 tulos 3 miljoonaa euroa

Lahden seurakuntien vuoden 2020 tilinpäätös osoittaa 3,0 miljoonaa euroa ylijäämää. Kirkollisveroa kertyi 19,2 miljoonaa euroa eli lähes miljoona euroa enemmän kuin edellisenä vuonna. ”Korkeita tilityksiä tuli varsinkin joulukuussa ja marraskuussa, ilmeisesti kansallisesta tulorekisteristä johtuneiden muutoksien takia”, kertoo tilinpäätöstä kirkkovaltuutetuille esitellyt hallintojohtaja Pasi Mäkelä. Hyvään tulokseen vaikuttivat myös Valtiokonttorilta ja Kirkon keskusrahastosta saadut avustukset.

Toimintakulut jäivät budjetoitua pienemmiksi, koska toimintaa kyettiin koronapandemian takia järjestämään tavallista vähemmän. Siivous- ja kausiluonteisiin tehtäviin tarvittiin aiempaa vähemmän työvoimaa. Säästöjä syntyi myös lämmityskuluissa ja lumitöissä leudon ja vähälumisen talven takia.
Lahden seurakuntiin kuului vuoden 2020 lopuksi 64,3 prosenttia lahtelaisista. Jäsenmäärä putosi vajaan prosenttiyksikön verran.

Liipolan seurakuntakeskuksessa ja Teamsissä kokoontunut kirkkovaltuusto hyväksyi tilinpäätöksen yksimielisesti. Lisäksi hyväksyttiin vajaan 300 000 euron lisämääräraha vuoden 2021 talousarvioon. Sillä katetaan muun muassa työehtosopimuksen korotuksia, Kopiosto-korvauksia, av-toimintaa sekä Lahden seurakuntien osuutta kauppakeskus Triossa sijaitsevan Palvelutorin kustannuksista.
Myös suunnitelmat Ristinkirkon vesikaton ja julkisivujen korjaamiseksi sekä Nastolan kirkon paanukaton uusimiseksi saivat kirkkovaltuustolta siunauksen.

Lisätiedot: Pasi Mäkelä, hallintojohtaja, 044 719 1201, pasi.makela@evl.fi

2021-06-02 22:16:06.0