Paikalliset innovaatiot ja globaalit ilmastohaasteet kohtaavat Lahden seurakuntien, LAB-ammattikorkeakoulun ja LUT-yliopiston yhteisessä tapahtumassa

Kuvituskuva

Lahden seurakunnat, LAB-ammattikorkeakoulu ja LUT-yliopisto järjestävät yhteisen ympäristöaiheisen tapahtuman 1. joulukuuta klo 12–15. Tapahtumapaikkana on Lahden kampus, Mukkulankatu 19. Tapahtuma striimataan LABin Vimeo-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Tapahtumassa esitellään opiskelijoille ja kaikille aiheesta kiinnostuneille paikallisia esimerkkejä siitä, miten innovaatioilla kyetään ratkaisemaan ilmastonmuutoksen aiheuttamia ongelmia. Tapahtuma tarjoaa myös näköaloja työllistymismahdollisuuksiin sekä työkaluja ilmastotoimijuuteen.

”Muuttuvan ilmaston suoraan aiheuttamat ja siitä välillisesti heijastuvat kriisi- ja konfliktitilanteet lisäävät tulevaisuudessa tarvetta humanitaariselle työlle. Tapahtuma tuo esiin eri toimijoiden näkökulmia ilmastokriisiin vastaamiseen humanitaarisesta näkökulmasta niin alueellisella, kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla”, kertoo LUT-yliopiston tutkijatohtori ja projektipäällikkö Tero Rantala.

"Ilmastonmuutos on aikamme suurimpia kaikkia koskevia muutoksia, joiden seuraukset näkyvät sekä etelän kuivuudessa ja pakolaisuudessa että pohjolan lämpimissä talvissa. Muutos aiheuttaa monissa myös ahdistusta. Ympäristöystävällisistä teknologisista ratkaisuista on hyötyä, sillä ne helpottavat elämää ja luovat osaltaan toivoa. Samaan toivon horisonttiin liittyy myös kristillinen usko. Se motivoi monia toimimaan. Tapahtumassa ovat mielenkiintoisesti esillä molemmat sekä arkea helpottavat innovaatiot että uskoa ja rohkeutta luovat toivon näköalat”, kertoo Keski-Lahden seurakunnan kirkkoherra Miika Hämäläinen.

Tapahtumassa LUT-yliopiston tutkijatohtori Antti Pinomaa kertoo Afstor Oy:n aurinkokeittiön tarinan. Aurinkosähköä hyödyntävän laitteen avulla sambialainen voi saada apua keittiöönsä ja vähentää puun polttoa tuhansia kiloja vuodessa.

LAB-ammattikorkeakoulun TKI-asiantuntija, projektipäällikkö Katariina Mäenpää kertoo Rehome-projektin tarinan. Projektissa kehitetään väliaikaisen asumisen ja hätämajoituksen kalusteratkaisuja globaaleille markkinoille.

Start-up-koulutuksia järjestävä yrittäjä Jouni Suonpää Cimson Oy:stä, kertoo mikä häntä motivoi yrittämään ja kertoo vinkkejä tavoista lähteä työelämään.

Suomen lähetysseuran ilmastoasiantuntija Mikko Pyhtilä alustaa aiheesta Näkökulmia globaaleihin ilmastohaasteisiin. Ilmastotunteista alustuksen pitää Tampereen yliopiston tutkija Anette Mansikka-aho. Hän tutkii muun muassa ilmastonahdistuksen ja ilmastotoimijuuden välistä suhdetta.

Katso tapahtuman koko ohjelma ja esiintyjätiedot täältä.

Lisätiedot:
Miika Hämäläinen, kirkkoherra, Keski-Lahden seurakunta, 044 719 1406, miika.hamalainen@evl.fi
Tero Rantama, LUT-yliopiston tutkijatohtori ja projektipäällikkö, 040 567 5680, tero.rantala@lut.fi

Wed Nov 24 08:40:00 EET 2021