Messujen osastot pienenevät joulunpyhien jälkeen 10 henkilöön - leiritoiminta ja yli 10 hengen harrastustoiminta jäävät tauolle

Lahden seurakuntien johtoryhmä on päättänyt uusista rajoituksista, jotka astuvat voimaan 27.12. eli heti joulunpyhien jälkeen. Jumalanpalveluksiin voidaan 27.12. alkaen ottaa 10 henkilöä per osasto nykyisen 20 henkilön sijaan. Jumalanpalvelukset järjestetään 27.12. alkaen toistaiseksi ilman kuorolaulua. Toimittajat voivat hoitaa esilauluja, mutta ulkopuolisia lauluryhmiä ei kutsuta. Kirkoissa voidaan edelleen harjoittaa yhteislaulua, kuten laulaa virsiä, mutta säkeistöjen määriä karsitaan. Kirkoissa on laaja maskisuositus. Kirkollisia toimituksia eli kasteita, konfirmaatioita, häitä ja hautajaisia koskevat samat ohjeet kuin jumalanpalveluksia.

Lahden seurakuntien leiritoiminta asetetaan 26.1.2022 saakka ulottuvalle tauolle. Yli 10 henkeä kokoavat sisäharrasteet, kuten kuoro- ja orkesteritoiminta, aikuisten harrastepiirit, miestenillat ja nuortenillat ovat niin ikään tauolla 27.12. alkaen. Nuorten hengellistä hartaustoimintaa voidaan kuitenkin järjestää tilavissa kirkkosaleissa, ja tällöin noudatetaan samaa 10 hengen osastointia kuin jumalanpalveluksissa. Lahden seurakuntien harrasteryhmät, joissa on alle 10 osallistujaa, voivat toistaiseksi jatkaa toimintaansa.

Marian kammari ja Missiokaupat jatkavat toimintaansa normaalisti. Myös Lahden seurakuntien yksilökohtaamisia, esimerkiksi päivystävän papin tapaamisia sekä diakoniatyötä ja perheneuvontaa jatketaan normaalisti.

Lahden seurakuntien johtoryhmä tarkastelee alueellista tilannetta ja sitä koskevia rajoituksia seuraavan kerran torstaina 30. joulukuuta.

Lisätiedot: Kari Eskelinen, valmiuspäällikkö, 044 719 1213, kari.eskelinen@evl.fi

Thu Dec 23 13:05:00 EET 2021