Vapaaehtoistyön kurssit alkavat helmikuussa – ilmoittautuminen on käynnissä

Kuvituskuva

Lahden seurakunnat etsii uusia vapaaehtoisia Marian Kammariin, Kirkon keskusteluapuun ja maahanmuuttajatyöhön. Vapaaehtoiseksi pääsee suorittamalla vapaaehtoistyön peruskurssin. Peruskurssit alkavat 26.2. Kursseille halukkaiden haastattelut järjestetään 15.–17.2. Viimeinen ilmoittautumispäivä on maanantaina 14.2.

”Seurakunnan vapaaehtoistyöstä moni on kertonut saavansa sisältöä elämäänsä ja mukavia tuttavia, joten kannattaa ehdottomasti tulla mukaan”, sanoo johtava diakoniatyöntekijä Jaana Gröndahl.

Kirkon keskusteluavun päivystäjän tehtävät

Kirkon keskusteluapuun haetaan päivystäjiksi aikuisia, joilla on kyky kuunnella ja auttaa toisia ihmisiä. Päivystäjät suhtautuvat avoimesti kaikenlaisiin keskustelunaiheisiin. Työtä tehdään puhelimessa sekä chat- ja nettipäivystyksessä. Kurssi sisältää seitsemän tapaamista arki-iltaisin. Viimeinen kurssitapaaminen on 13.4.
Ilmoittautumiset ja lisätiedot: Lahden aluevastaava Jaana Gröndahl: jaana.grondahl@evl.fi, p. 044 719 1299

Marian Kammarin tehtävät

Marian Kammarissa tehtävänä on toimia kahvilan emäntänä tai isäntänä tai Missiokaupan myyjänä. Tehtäviä löytyy myös Marian Leijonista ja LiikuntaYstävistä. Lisäksi tarvitaan uusia vapaaehtoisia vammaistyön avustajiksi ja käsityöryhmäläisiksi. Marian Kammarin peruskurssille valitut osallistuvat yhteiseen aloituspäivän 26.2. sekä tehtävästä riippuen 3–4 kurssi-iltaan maaliskuussa 9.3., 15.3., 17.3. ja 9.3.
Ilmoittautumiset ja lisätiedot: Sirpa Sihvonen, Marian Kammarin vastaava, sirpa.sihvonen@evl.fi, p. 044 719 1284

Maahanmuuttajatyön vapaaehtoistoiminta

Maahanmuuttajien vapaaehtoistoiminnan tavoitteena on tukea maahanmuuttajien kotoutumista turvallisen ja luotettavan tukihenkilösuhteen kautta – joskus syntyy myös pitkäaikaisia ystävyyssuhteita. Kurssin aikana käsitellään vuorovaikutustaitoja, monikulttuurisuutta, maahanmuuttajien palveluita, Lahden ulkomaalaistilannetta ja ulkomaalaisten elämää Suomessa. Tukihenkilö saa ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua eri maiden kulttuureihin, maailmankuvaan ja uskontoihin. Maahanmuuttajatyön kurssi alkaa 26.2 ja päättyy 18.4. Se sisältää yhteensä neljä kokoontumiskertaa yhteinen aloituskerta mukaan lukien. Kurssit järjestetään iltaisin klo 16–20 välillä. Kurssiohjelma luovutetaan vapaaehtoisille aloituskerralla 26.2.
Ilmoittautumiset ja lisätiedot: Oskari Jurvanen, maahanmuuttajatyöntekijä, Lahden seurakunnat, oskari.jurvanen@evl.fi, p. 044 719 1263

Lue lisää vapaaehtoistyöstä Lahden seurakunnissa.

2022-02-02 15:45:00.0