Lahden Salpausselällä julistetaan tiistaina 12. joulukuuta laturauha

Laturauhan julistuksen mainos

Laturauhan julistus on vakiintunut viime vuosina osaksi lahtelaisen hiihtokauden alkua.

Lahden Salpausselällä julistetaan tiistaina 12. joulukuuta laturauha. Laturauhan julistus tapahtuu suositun ensilumenladun yhteydessä sijaitsevalla laavulla. Tapahtuma on vakiintunut viime vuosina osaksi hiihtokauden alkua.

Tänä vuonna laturauhan julistaa Lahden kaupungin liikuntajohtaja Aleksi Nyström. Tapahtuman juontaa Lahden Hiihtoseuran puheenjohtaja Juha Kolu ja lisäksi kuullaan Eteläisen kumppanuuspöydän 1. varapuheenjohtaja Suvi Lehtisen sekä Salpausselän kirkkoherra Sari Kuirinlahden lyhyet puheet. Musiikkiosuuksissa kuullaan pianisti Miikka Kalliota. Tilaisuus alkaa klo 17.30 ja se kestää noin 15 minuuttia. Lämmintä glögiä on tarjolla ennen ja jälkeen julistuksen.

Lahden Hiihtoseura on liikuttanut lahtelaisia suksilla aktiivisesti jo yli sata vuotta. ”Seuralle on tärkeää, että kaikki viihtyvät hiihtoharrastuksen parissa ja nauttivat liikunnan ilosta ja riemusta. Kannustamme kaikkia hiihtämään täällä Salpausselän harjun hienoissa maisemissa. Toivomme hiihtäjien löytävän laduilla oman rauhallisen tilansa ja antavan sen myös kanssahiihtäjille. Lahden kaupungin liikuntapalvelut tekee päivittäin töitä latujen kunnossapidon eteen. Annetaan myös heille työrauha”, toivoo Lahden Hiihtoseuran toiminnanjohtaja Janne Marvaila.

Salpausselän seurakunnan kirkkoherra Sari Kuirinlahti pitää laturauhan vaalimista tärkeänä tässä ajassa, jossa jatkuvasti uutisoidaan levottomuuksista lähellä ja kaukana. ”Hiihtäjä voi kohdata jokaisen vastaantulijan kunnioittavasti ja näin samalla muistuttaa Jumalan hyvästä tahdosta luotuja kohtaan. »Minulla on omat suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.» (Jer. 29:11) Laturauhan myötä saamme laskeutua luottavaisesti myös joulurauhaan.”

Tapahtuman järjestäjiä ovat Lahden Hiihtoseura ja Lahden seurakunnat yhdessä Eteläisen kumppanuuspöydän kanssa.

Suomen Latu on julkaissut latuetiketin. Sitä noudattamalla laturauha ja hyvä mieli säilyvät läpi talven: Latuetiketti - Suomen Latu

Lisätiedot:

Janne Marvaila, toiminnanjohtaja, Lahden Hiihtoseura, 0400 600 852, janne.marvaila@lhs.fi

Sari Kuirinlahti, kirkkoherra, Salpausselän seurakunta, 044 719 1216, sari.kuirinlahti@evl.fi

Tue Dec 05 08:37:57 EET 2023