SenioriFoorum Lahti

ti 22.9. klo 14.00

Salpausselän kirkko

Päivän aiheena Kalenterin kiehtova maailma Luennoimassa Yliopiston almanakkatoimiston johtaja Minna Saarelma-Paukkala. Musiikki Marjaana Turunen Hartaus Kaarina Koho-Leppänen Kolehti ovella.

Koronan vuoksi ei kahvitusta. Osallistujien määrä Salpausselän kirkossa rajoitettu, joten paikalle tuleva ilmoittautudu puh. 044 7191242 (mieluiten testiviestillä) tai hilda.kempppainen@evl.fi.

Tapahtumaa voi seurata Salpausselän nettiradiosta tai Facebook-livenä. Linkit löytyvät www.lahdenseurakunnat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä -etusivulta kohdasta Kuuntele ja katsele jumalanpalveluksia.

SenioriFoorumin otsikkona Kalenterin kiehtova maailma  ja teemana

suomalainen kalenteri ja nimipäivät

Lahden SenioriFoorumin vieraana on 22. syyskuuta Yliopiston almanakkatoimiston johtaja Minna Saarelma-Paukkala, joka alustaa aiheesta ”Kalenterin kiehtova maailma”. Tilaisuus pidetään Salpausselän kirkossa klo 14 alkaen.

Suomalaiseen kalenteriin saatiin tänä vuonna uusi merkkipäivä, Suomen luonnon päivä, elokuun viimeiselle lauantaille. Lisäksi lapsen oikeuksien päivälle 20.11. lisättiin tänä vuonna lipunkuva, eli se on nyt katsottu vakiintuneeksi liputuspäiväksi. Kaikkiaan suomalaisessa kalenterissa on tällä hetkellä 20 virallista tai vakiintunutta liputuspäivää sekä useita muita merkkipäiviä, kuten saamelaisten kansallispäivä, yrittäjän päivä tai ystävänpäivä. Mitä nämä päivät kertovat meistä suomalaisista? Entä kuinka ne ovat aikoinaan päätyneet kalenteriin?

Suomalainen nimipäiväkalenteri uudistetaan nykyään viiden vuoden välein. Tänä vuonna 2020 kalenteriin saatiin 35 uutta nimeä, joiden joukossa ovat mm. Fiona, Malla ja Unna sekä Eliel, Oula ja Teo. Millä tavoin uudet nimet valitaan kalenteriin? Miltä suomalaisten etunimistö näyttää ja millaisia ovat 2000-luvun nimitrendit? Saarelma-Paukkala kertoo alustuksessaan myös eri aikojen nimipäivätavoista, joihin kuuluvat niin nimipäiväkuuset kuin onnittelulaulut.

Salpausselän seurakunta